mer

B2B-experterna: Så ska B2B-företag tänka kring marknadsföringen under coronakrisen

Jenny Sagström, CEO på Sköna Jenny Sagström befinner sig för närvarande i Silicon Valley där hon sedan 16:e mars levt under så kallad “s...
mer

Så faciliterar du meningsfulla och effektiva workshops på distans

5 tips för värdefulla och effektiva workshops på distans 1. Tänk på det här inför din distansworkshop Du har kanske faciliterat mängd...
mer

Norden. Lika som bär?

Norden har en ledande position inom mycket, inte minst på digitaliseringsfronten. Tron på våra likheter har därför föranlett många företag ...
mer

Så säkerställer du att användarna tar del av krisinformationen på din webbplats

Ebba Burenius, Business Director på digitalbyrån Limetta Webbplatsen spelar en central roll i många organisationers kriskommunikation. U...
mer

Sju råd – så rustar du din webbplats i en krissituation

Digitalbyrån Rebel and Birds Creative Director Mikael Jansson och Tech Director Voja Tadic ger tydliga tips på vad du behöver tänka på. ...
mer

PR-konsulterna tipsar: Så gör du med kriskommunikationen

Daniel Persson, VD på Progress PR Öresund Bild: Mattias Ankrah Coronakrisen är så klart exceptionell i sin karaktär. Men alla organis...
mer

Kommunikationsproffsen: Så anpassar du budskapen i reklam och kommunikation under coronakrisen

Vid rädsla, visa omsorg. I ett akutläge, visa trygghet. Om panik utbryter, visa lugn. Vid ovisshet, var tydlig. Och som alltid - glöm inte ...
mer

Så lyckas du med PR och kommunikation under Corona-krisen

Ola Söderlind, Media Specialist på Spotlight PR. Coronaviruset Covid-19 har satt klorna i det svenska samhället. Företagen varslar p...
mer

Vad du måste veta om sökmotoroptimering

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att synas på ett optim...
mer

Ge ditt varumärke momentum

Kundernas krav ökar hela tiden. Teknikbolagens framfart, med Spotify och Netflix i spetsen, har gjort oss vana vid sömlösa upplevelser och ...
mer

Från Cannes: 5 mediatrender som kommer att forma 2020

Som strateg är det viktigt att vara medveten om dessa trender: de hjälper oss att bättre förstå konsumenten, bättre hjälpa våra kunder samt...
mer

Dags för ny reklambyrå? 6 konkreta tips från byråvalsexperten!

– Att välja reklambyrå är ingen lätt uppgift. Fallgroparna i en byråvalsprocess är många. Det gäller att göra sin research ordentligt och at...
mer

Projektledaren tipsar – 5 saker att tänka på när ni jobbar mot byrå

Vi har pratat med Cia Holst, operativ projektledare på reklambyrån Bästa Kompisar, om hennes roll och vad hon tycker beställaren ska tänka p...
mer

Så gynnar UX din affär

Vad är UX? UX (user experience) omfattar kunskaper om användarnas beteenden, webbpsykologi, design och affärsstrategi. Med UX kan vi driva ...
mer

Så bygger du Thought Leadership 2020

En internationell studie som Edelman och Linkedin nyligen genomförde bland chefer världen över visar att företagsledare ser thought leadersh...
mer

Är din organisation mogen för konverteringsoptimering?

Den mest kända CRO-aktiviteten är nog A/B-testet. Version A ställs mot version B - den med bäst resultat vinner. Det låter enkelt, men utman...
mer

Fyra tips som förbättrar ditt innehåll på webben

Läsvänliga texter, en bra struktur och grafiska element som fångar användarens uppmärksamhet är faktorer som kan vara avgörande för om man s...
mer

Så bygger du drömteamet 2020

Alla har vi någon gång arbetat i dysfunktionella team, på arbetsplatser där få saker är vad de borde vara. Resultaten blir därefter och vad ...
mer

Holistisk SEO – ett lagarbete med användaren i fokus

Dagens sökrobotar är otroligt mycket smartare än sina yngre jag. Istället för diverse ful-hack diskuterar seriösa sökmotoroptimerare numera ...
mer

Strategiprocessen – att gå från ord till handling

Ledningsgrupper kan lägga månader på att formulera genomtänkta affärsstrategier och tar ofta konsulthjälp för att säkerställa att man är på ...
mer

Så tämjer du contentmonstret

Det finns inget varumärke som kan skapa allt som krävs från grunden för att mätta kunders glupska aptit på content. I dag finns helt enkelt ...
mer

5 konkreta tips för att utveckla era kunder under 2020

Det största värdet i de flesta företag är deras kunder. Det är mycket dyrare att hitta en ny kund än att få en befintlig att handla mer som ...
mer

Digital inlärning – framtid eller fluga?

Frågorna hopar sig snabbt när det ska säkerställas att ett företags kommunikation bygger på en gemensam bild och uppfattning av företaget. S...
mer

Case: Så ökade Kvdbil kännedomen från 4 till 20 procent

För ett antal år sedan var Kvdbil okända hos den stora massan men hade ambitioner att nå breda konsumentmålgrupper. De hade svårt att nå ut ...
mer

Back to the future

Den 21/10 skiver Resumé om hur Les Binet minns en tid då mediaspecialisterna, strategerna och kreatörerna arbetade på en och samma byrå oc...
mer

UX-writing förvandlar frustration till förtjusning

Alltihop började 2009 när Joshua Porter beskrev hur han lade till en liten text i ett utcheckningsflöde i en webbshop. Mellan fem och tio p...
mer

5 saker du ska tänka på när du väljer contentbyrå

Den stora utmaningen med content marketing är att hitta tiden till att faktiskt producera innehåll. Förvånansvärt många strategier stannar ...
mer

Så arbetar du konkret med kommunikativt ledarskap

Vad är kommunikativt ledarskap? Ledarskap är kommunikation, sa generalsekreterare Hanna Brogren när Sveriges Kommunikatörer arrangerade ...
mer

Kreativitet is the new King

Bild av Jonas Persson på MalmoMediaDay 2019. Data hade aldrig kunnat ge oss smartphones. På samma vis hade vi aldrig fått bilar under 1...
mer

Evolutionen av hälsotrenden översatt till konsumtionstrender

Att förstå och översätta konsumenttrender är en viktig del av att lyckas som företag – idag kommer vi att prata om den alltid så populära h...
mer

Från öra till hjärta – hur musik och ljud väcker känslor och bygger varumärke

Det är bistra dagar på Washburn Crosby Co, ett livsmedelsföretag i Minneapolis, USA. Det har gått två år sedan lanseringen av deras nya fru...
mer

En process närmare det centrala målet

Tidigt 2017 sökte norskägda retailkoncernen Orkla, ägare av över 300 varumärken, en ny digital helhetslösning för sina varumärkeswebbsidor ...
mer

Varsågod! Här kommer ett verktyg för att skapa mer inkluderande kommunikation.

Sverige har utmärkt sig som en världsledande marknad för kreativ kommunikation och marknadsföring. Precis som inom idrott är vi exceptionel...
mer

Du kan inte vara relevant om du inte vet vad som driver kunderna.

Kundklubbarna är överens om att tillförlitlig kunddata är en kritisk faktor i deras arbete men att behovet av och tillgången på, inte klaff...
mer

3 experiment som startar digital tillväxt

Förnya dig själv eller dö. Om ditt företag fortfarande finns kvar om tio, eller ens fem år, hänger på hur förändringsbenäget det är. Du har...
mer

Byråvärlden inleder samarbete med Sveriges Kommunikatörer

Samarbetet innebär att utvalda artiklar från Byråvärlden publiceras även på Sveriges Kommunikatörers webbplats och sprids i deras kanaler. ...
mer

Så bygger du varumärket när reklamen gjort sitt

Produkter och tjänster blir allt mer lika, vilket gör att det blivit allt svårare att differentiera sig. Samtidigt upplever många att köpt ...
mer

Så planerar du din blixtkampanj

I branschen lika hissad som dissad. Kritikerna menar att det är tomtebloss som inte ger långsiktig effekt. Och visst finns det exempel där...
mer

Vikten av ett gott värdskap

Har du någon gång klivit in i en lyxig butik och mötts av en snorkig expedit med översittarstil? Eller klivit in på den där lite oslipade k...
mer

Så får du mest ut av din mediabudget 2020

1. Använd ett investeringsplaneringsverktyg för att sätta din budget. Gissa inte Innan du presenterar ditt budgetförslag för ledningen b...
mer

Missa inte detta när du väljer byrå

– Mycket är ganska självklart. Att göra sin research internt och definiera behoven tydligt innan man börjar se sig om efter en byrå är...
mer

Så gör du ditt varumärke hållbart

Är ditt företag ett hållbart företag eller ett företag som gör hållbara saker?  Ur ett hållbarhetsperspektiv skulle man kunna säga ...
mer

Raka vägen till lojalare kunder

Medlemskapet i lojalitetsprogrammet hanterades tidigare via ett fysiskt medlemskort och det fanns ingen digital integration. I ett försök a...
mer

Så vet du att du behöver en digitalbyrå

– Marknadschefens vardag har förändrats oerhört mycket de senaste åren. Det är så många begrepp och så mycket ny teknologi att hålla koll p...
mer

Vikten av att konsumera reklam som en 13-åring

En gång för länge sedan blev du intresserad av reklam. Någonting du läste, såg eller hörde fick dig att känna något. För någon av oss på Sh...
mer

“Social media security” är nästa stora trend

För cirka 15 år sedan började den utbredda användningen av anti-virusprogram och brandväggar. För några månader sedan fyllde Facebook 15 ...
mer

Optimera din digitala marknadsföring för samtliga försäljningskanaler

– Genom att aktivt mäta och följa hur marknadsföringen online påverkar försäljningen även i fysiska butiker får vi tillgång till mycket vär...
mer

Content Marketing – Så lyckas du

Bra content kan med relativt enkla medel förmedlas i form av enstaka budskap eller en kortvarig kampanj, men det är skillnad på content och...
mer

Customer Experience som konkurrensfaktor

Vad är egentligen Customer Experience? Customer Experience väljer många att koppla enbart till förståelsen för en persons köpresa medan ...
mer

Därför är kundupplevelse viktigare än prisade kampanjer

Många pratar kundupplevelse eller kundresor. Flera större framåtblickande svenska bolag har ersatt marknadschefen av en CCO, Chief Customer ...
mer

PR ska hjälpa dig att förtjäna varje krona av kampanjbudgeten!

- Hur många kampanjer börjar inte med att någon konstaterar att en viss produkt eller tjänst borde få mer förtjänad uppmärksamhet? Men ändå ...
mer

Webbutveckling – tips från webbyrån om hur du lyckas med samarbetet

Utvecklare har nästintill blivit en mytomspunnen figur och fördomarna är många. Är ni som jobbar med webbutveckling verkligen så annorlunda ...
mer

Byråbranschen är i konstant förändring

Oskar Wennberg har under fyra år arbetat med att matcha ihop företags behov inom reklam, webb, kommunikation, PR och digital marknadsföring ...
mer

Krönika: Vem bryr sig om kommunikation utan hjärta och puls?

Vi är för fega. För ängsliga. Vi är livrädda för att inte passa in, samtidigt hyser vi en önskan om att sticka ut. Och vad riskerar resultat...
mer

Digital marknadsföring för verkliga människor

 Vilka är de mest framstående fördelar du ser med att arbeta digitalt när det kommer till marknadsföring? I min värld är det mätbarheten so...
mer

Strävan efter den bästa supporten

- Tanken är att vi ska lägga mindre tid på enkla frågor och få mer tid till att lösa de mer komplexa och intressanta problemen, säger Karl L...
mer

Så kommer du igång med AI

Världens mest värdefulla tillgång är inte längre olja. Det är data och vad vi kan åstadkomma med hjälp av datan.  I en tid där gränserna ...
mer

Så påverkas framtidens reklam av 5G

Femte generationens mobiltelefoni närmar sig med stormsteg. Många av de större tillverkarna börjar redan nu planera de första släppen av hår...
mer

Byråvärlden – Vad är det?

- Det finns ett par olika nyhetssajter som rapporterar om vad som händer i kommunikationsbranschen, vilken byrå en kund har valt, vilken cop...
mer

Fullservice – framtiden eller dinosaurietänk?

Christopher Book har med sina 15 år och olika roller i branschen sett trender komma och gå. Arbetssätt lika så. Efter att ha testat det mest...
mer

E-postens fall och uppgång med marketing automation

E-postmarknadsföring - den fula kusinen från landet? Inte alls. För Electrolux blev en modernisering av e-postutskicken med marketing automa...