Hur ska ett företag hinna med att skapa allt innehåll som målgruppen kräver? Michal Kalinowski, styrelseordförande i Chimney Group, skriver här om hur du tämjer contentmonstret!

Det finns inget varumärke som kan skapa allt som krävs från grunden för att mätta kunders glupska aptit på content. I dag finns helt enkelt inte tillräckligt med tid, pengar eller resurser.

Låt mig presentera: contentmonstret. Kanske känner ni redan varandra? Monstret som aldrig är nöjd.

Monstret kommer att sukta efter mer content. Den kommer att sukta efter målstyrning på olika språk, i olika format, till olika plattformar, i olika länder och till olika kundsegment. Monstret slukar allt i sin väg och kommer att kräva mer och mer content från dig – tills du är helt förbrukad.

Nu till den hårda sanningen: det finns inget varumärke som kan skapa allt som krävs från grunden för att mätta kunders glupska aptit på content. I dag finns det helt enkelt inte tillräckligt med tid, pengar eller resurser.

Skapa rörligt och varumärkt innehåll som kan skalas upp

Utmaningen ligger i att skala upp. I takt med att kunden kräver individanpassat content ökar behovet av rörligt och branded content, alltså varumärkt innehåll. Dina brittiska kunder kommer att behöva content som ser annorlunda ut i jämförelse med dina kunder i Japan, Tyskland eller Australien. Detta gäller inte endast för aktörer som agerar internationellt utan även för lokala varumärken. Content slukas i snabb takt om du till exempel dagligen uppdaterar olika sociala medie-kanaler. Eller om du behöver content för annonsering. Eller om du behöver banners till din webbsida. Eller om du…

Så, hur gör du då för att tämja contentmonstret? Tricket är att tänka om när det gäller hela processen och att skapa en centraliserad samlingsplats för det material som skapas.

”Transcreation” är en metod för att centralisera produktionen av content på flera olika språk, format och andra justeringar. Mer ingående kommer versioneringarna göra att du kan skapa olika versioner av samma video eller stillbild redan under produktionsstadiet. Anpassningar gör att du kan skapa tusentals filmer eller banners från en eller ett par masterfiler.

Steg 1: Medskapande och samarbete

Detta steg involverar att sätta upp en strategi, en plan, för vilket content som kan användas för olika behov: på olika marknader, till olika kundsegment och på olika språk. För bryta igenom det ständiga bruset av kommunikation krävs det att varumärken pratar kundens språk.

Steg 2: Produktion och anpassning

Nästa steg handlar om contentproduktion. Efter att varje output är skapat behöver delarna versioneras och anpassas till varje marknadsbehov. Varje output skräddarsys för att passa olika kundgrupper, format, plattformar, språk och erbjudande. Detta betyder att varje output kan återanvändas på hur många marknader eller för hur många syften som du önskar.

Steg 3: Kanaler och distribution

Ponera att du vill nå ut till tio olika kundgrupper. Varje kundgrupp kommunicerar på olika plattformar och slukar, så klart, olika typer av content. Risken är att detta snabbt blir ett jätteprojekt. För att klara utmaningen behöver du skapa ordning genom att ha en bas för all contentproduktion. I basen finns olika outputs och versioner lättillgängliga på en global nivå, något som underlättar det dagliga arbetet för alla inblandade.

Faktum är att när du lär känna contentmonstret inser du att det inte är så svårt att tämja. Det du behöver investera i är planering.

dela artikeln med