Vilka trender kommer att forma tiden efter pandemin? Och hur ska företag förbereda sig för hösten nu när samhället börjar öppna upp? Alex Holmén på Essen International, Christian Albinsson på Oh My och Arvid Axland på Pool har svaren!

Christian Albinsson, medgrundare och Content Director på Oh My

Fotograf Ann Jonasson Lignercrona, Christian Albinsson

Om du får titta in i spåkulan, vilka kommunikationstrender tror du kommer att forma post covid?

Jag tror för det första att det kommer att bli “som vanligt” ganska snart och jag tror att människor glömmer ganska fort. Men visst har pandemin gasat på den digitala utvecklingen och det är ju ingen djärv spaning att vi kommer att fortsätta handla online och att många möten kommer att hållas digitalt. Kontoren kommer att få en annan funktion än tidigare och vara mer sociala mötesplatser, snarare än arbetsplatser.

När det gäller kommunikationstrender tror jag att coronapandemin har blottat vikten av att kommunicera på flera språk även på hemmaplan i Sverige. Jag tror att de kulturella skillnaderna blir tydligare när människor måste hålla sig hemma och jag tycker att det är konstigt att det inte är fler företag som gör reklam på arabiska.

Många pratar ju om att det blir “dekadensens tidevarv” post covid, men det tror inte jag. Däremot tror jag på det fysiska mötet i kommunikation, men det kommer dröja innan alla som jobbar med plast träffas på en mässa i Düsseldorf igen. Jag tror på lite mer intima fysiska möten och livesändningar som komplement för att nå brett.

En annan trend som det pratas om är att människor flyttar från städerna, men jag känner att det måste vara mer än att ett gäng från Kungsholmen flyttar till Lidingö för att jag ska sluta tro på urbanisering. 


Hur ska företagen tänka och planera för att vara förberedda inför hösten?

De företag som snabbast välkomnar in medarbetarna på kontoren kommer att bli vinnarna. Jag tror stenhårt på sammanhållningen, det kreativa utbytet och effektiviteten av att ha människor som arbetar på sin arbetsplats. Detta är både för företagens skull men framförallt för medarbetarnas uvecklings skull. De medarbetare som sitter hemma missar det viktiga kunskapsutbytet som sker i vardagen i de mellanmänskliga relationerna.

Jag tror även på en sällan skådad högkonjunktur post covid och då vinner de som har vågat satsa och anställt när alla andra har sagt upp. Ekonomin kommer att bli överhettad och alla pilar kommer runt årsskiftet peka uppåt. Börsen på steroider och staters räddningspengar samtidigt som bolagens vinster ökar på grund av ökad efterfrågan. Det luktar bubbla i vardande, eller hur?

Arvid Axland, kommunikationsstrateg och grundare av Pool Kommunikationsbyrå

Om du får titta in i spåkulan, vilka kommunikationstrender tror du kommer att forma post covid?

Ordet på mångas läppar är Empati. De som lyckas forma sin verksamhet och kommunikation runt denna mänskliga superkraft har förstått vad som gäller i en teknologiserad värld.

Hur ska företagen tänka och planera för att vara förberedda inför hösten?

Det kommer att visa sig vilka företag som sett på pandemi-tiden som ett tillfälle att inte bara överleva, utan utveckla verksamheten och skapa nytt värde med sin kommunikation. Nu är det dags att dra nytta av det. Planera för framgång så att ni kan använda medvinden fullt ut. Manna upp, prioritera och bädda för att kunna njuta av arbetslivet – inte hamna i meningslösa ekorrhjul.

Alex Holmén, VD på Essen International

Om du får titta in i spåkulan, vilka kommunikationstrender tror du kommer att forma post covid?

a) Hållbarhetskommunikationen kommer fortsatt vara i fokus.

b) Väldigt få organisationer arbetar strategiskt med varumärkesutveckling. I takt med att allt fler bolag leds av aktiva ägare kommer detta bli en omställning för många.

c) Tillgänglighet, oavsett förutsättningar och funktionsvariationer, kommer bli en aktuell fråga även för kommersiella varumärken. Ingen har råd att tappa 20% av målgruppen.

Hur ska företagen tänka och planera för att vara förberedda inför hösten?

Om det inte redan finns en plan för hösten behöver företagen i fråga förmodligen ta in en erfaren strateg för att snabbt göra den.

Om det finns en plan är det business as usual. Slutet av Q3, början av Q4 är en bättre timing för kraftig kursändring. Då kommer det finnas en mer pålitlig analys av tiden som varit och vad som behöver göras annorlunda framåt.