Hur ska man tänka som marknadsförare när marknaden ställs på ända och förutsättningarna för att göra sitt jobb begränsas – När mattan dras undan? Kanske andas lugnt och reflektera över några insikter som visat sig funka under tidigare kriser. Det här är andra delen i en artikelserie där vi delar med oss av enkla tips som visat sig funka tidigare och som stöds av de undersökningar som Pool kommunikationsbyrå studerat under Coronakrisen, i Sverige och internationellt.

Det här är andra delen i en artikelserie. Har du missat första delen? Du hittar den här!

Tips #2 – Engagera er.

I kristider verkar människors värderings-radar bli starkare – hur företag agerar mot sin personal, sina kunder och samhället blir ännu viktigare. Så, hur kan ni autentiskt bidra till lösningar för mänskligheten, lokalt eller globalt? Det behöver inte vara så storslaget som att rädda världen. Det kan räcka med att på ett ärligt sätt berätta om hur ni hanterar omställningen och bry er om hur kunderna gör det samma.

Just nu finns ett emotionellt fönster och en extra hög mottaglighet för den sortens kommunikation. Enligt Edelman Trust Barometer har 29% av kunderna redan börjat konsumera av ett för dem nytt varumärke, eftersom de tycker att detta varumärke har hanterat Corona på ett så bra och innovativt sätt. Det är nu alltså ett tillfälle att bygga djupare relationer med kunderna.

Men hur övertygar vi chefen?

Hur ska vi hantera den undandragna mattan, att någon bestämt att vi ska dra ner på marknadskommunikationen? Om det ens ska vara möjligt att hålla kommunikationsfanan uppe behöver företagets ledning, och kanske ägare, övertygas. I förra artikeln visade vi forskningens tydliga budskap: Att dra ner på marknadskommunikation drabbar såväl försäljning, marknadsandelar och till och med aktiekurs. Men chefen går kanske inte igång på historielektioner. Du kan i så fall prova att tipsa om detta (men psst, berätta det inte för någon konkurrent!):

Det har aldrig varit billigare att ta marknadsandelar!

Om situationen tillåter – om det över huvud taget finns en efterfrågan, är det nu en unik möjlighet att ta marknadsandelar, till en lägre kostnad än någonsin förut. Det krävs inte en lika hög röst om andra är tysta och du får också betydligt mer exponering för pengarna. Dagens Media rapporterar om rabatter på 80-90% på medieutrymme. Galet. Med andra ord, marknadskommunikationen får just nu en större verkningsgrad än i normala tider. En fördelaktig investeringskalkyl helt enkelt.

I nästa artikel ska vi ägna oss åt hur omställningen kan möjliggöra att ni tar en ny roll i kundens liv och sinne. Vi belyser också korrelationen mellan tystnad och undergång.

Arvid Axland är föreläsare och rådgivare inom marknadskommunikation. Han är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser