Med 20 års erfarenhet av att driva en digitalbyrå har Fredrik Colling på Dazy samlat på sig värdefull kunskap om hur du ska tänka som beställare av skräddarsydda digitala tjänster. Detta är första delen i en serie som kommer att publiceras här på Byråvärlden.

Denna artikelserie bygger inte på statistik eller vetenskapliga studier, den bygger på mina 20 års erfarenhet av att driva en digitalbyrå.

Fredrik Colling, CEO på Dazy

I de hundratals projekt jag tagit del av har jag upplevt att beställarna av digitala tjänster ibland har en bild av vad de ska köpa som inte helt stämmer överens med den digitala verkligheten. Det är inte så konstigt eftersom många är ovana beställare.

Jag hoppas med den här artikelserien kunna hjälpa beställare av skräddarsydda digitala tjänster att få en bättre förståelse för digital produktion överlag.

Digitala lösningar kan delas upp i olika kategorier, till exempel;

  • Lösningar som man själv äger. Webbplats, app, webbshop etc.
  • Hyrda molntjänster på prenumeration, så kallade SaaS (Software as a service). CRM och plattformar för rekrytering, bokföring, kundservice, nyhetsbrev, boknings- och medlemssystem etc.

I den här artikelserien fokuserar jag mest på den första kategorin; digitala lösningar som man själv äger och oftast medverkar vid produktion av.


Del 1: Värdet av digitala tjänster

Tiden i den digitala tidsåldern har gått snabbt och för människan har det av naturliga skäl tagit längre tid att ställa om sin syn på värdet av icke-fysiska produkter. Att en app eller webbplats kan kosta lika mycket som en bil (och ofta mer) kan vara svårt att förstå eller acceptera för den mänskliga hjärnan. Den digitala tidsåldern har pågått kortare tid än vad vissa människor har levt och många har uppfostrats med att värden ska gå att känna och klämma på, man vill helst kunna skydda sin värdefulla pryl genom att låsa in den i ett kassaskåp. 

Det tog ett decennium innan folk i tillräckligt stor utsträckning vågade beställa fysiska produkter i en digital butik. Att pengar blev siffror i en databas istället för mynt eller sedlar var en enorm omställning, liksom att film och musik plötsligt inte längre krävde kassettband eller skivor. När man köper en digital lösning kan det kanske kännas som att betala för luft. Detta kan vara en av anledningarna till att många har svårt för att acceptera att det ofta kostar en hel del att skapa och förvalta en digital lösning.

En annan anledning kan vara att det finns så många färdiga digitala lösningar på nätet som är billiga eller gratis. Därför blir det lätt svårt att se skillnad på till exempel en mallbaserad hemsida med stora begränsningar och en skräddarsydd, specialdesignad webbplats. För en vanlig dödlig är det inte så lätt att förstå att den billigare lösningen kan bli ännu mer kostsam på sikt, genom att man inte kan utforma den att fungera optimalt, att den kan bli seg på grund av mängder av onödig kod och daterade plugins, eller att livslängden blir kort. För att inte tala om det värde som kan utebli för att man inte gjort tillräcklig research och de strategiska anpassningar som krävs för att satsningen ska bli lyckad. 

Man kan luras att tro att en digital lösning är en färdig produkt och missar att bakgrunden till en digital satsning bygger på gedigen research, strategi, testning och skissande, för att inte tala om löpande utvärdering, optimering och vidareutveckling. Den digitala lösningen ska ofta innebära en användarvänlig kundresa, och en sådan finns sällan att köpa “out of the box”.

Det kan vara svårt att förstå vad man har att vinna eller förlora på att satsa på en digital lösning om man är en ovan beställare. Om man resonerar lite kan man dock se att värdet av en digital lösning kan vara stort om man gör det rätt. Till skillnad från de flesta fysiska produkter är den ofta tänkt att generera eller spara pengar, mycket mer pengar än vad den kostar att producera. Den digitala lösningen ska dessutom spara tid och resurser, och är tillgänglig för ett betydligt större antal människor än en fysisk produkt. Den går även att kopiera och ha en backup av för den händelse att den skulle gå sönder.

En webbplats, app eller webbshop är sökbar och tillgänglig dygnet runt för så många människor man önskar, varifrån som helst i världen, genom en liten manick som de bär i fickan. Eftersom köpbeteendet hos människor har förändrats till att söka information, lösningar på problem och andra behov online är det logiskt att vara så lättillgänglig och attraktiv på internet som möjligt. Det är på nätet de allra flesta människor söker och hittar det de önskar köpa. Det är även på nätet man finner att konkurrenterna satsar stort, och gör man mot förmodan inte det kan det vara läge att satsa på försprånget.

Alternativkostnader

Jag minns hur en företagare jag träffade för ett antal år sedan berättade att en stor del av hans marknadsbudget gick till annonsering i Gula sidorna. Det var en anmärkningsvärd siffra han spenderade varje år på denna annonsering. När jag frågade vad han tjänade på det tittade han frågande på mig, det kunde han ju inte veta. Jag har träffat flertalet marknadschefer som inte kan svara på vad de tjänar på att medverka vid mässor, events eller på olika former av annonsering. En del företag löser sina behov genom att anställa fler personer, vilket så klart kan vara trevligt och nyttigt ur ett samhällsperspektiv, men det kanske inte alltid löser behovet så effektivt som det kunde med en digital lösning. Digitala lösningar ersätter numera tryckkostnader för kataloger, foldrar och magasin. Antingen genom mindre upplagor eller genom att ersätta trycksakerna helt.

Man kan alltså räkna in den budget man sparar in på traditionella lösningar för att satsa på mätbara och flexibla digitala lösningar.

Return on investment

De flesta företag måste spendera budget på marknadsföring. Med dagens alla digitala möjligheter finns det enorma summor att spara och tjäna, och det går att mäta ROI, alltså vad man tjänar på sin investering.

Om det är möjligt föreslår jag att man räknar på vilket värde den digitala lösningen kan skapa. Till exempel kan man ta fram siffror på potentiella intäkter för en säljande webbplats och digital marknadsföring, eftersom det går att se hur många sökningar som görs på utvalda sökord, hur stark konkurrensen är på dessa etc. Man kan också jämföra kostnaden för det värde man vill uppnå med klassisk marknadsföring, analoga alternativ, eller att anställa människor som ska skapa samma värde. Digitala lösningar behöver vårdas och utvecklas precis som fysiska produkter eller personal, men kan bli mångdubbelt lönsamma över tid. Räkna gärna också på vad man kan förlora på att göra fel eller inget alls.

I den tid vi lever nu kan den digitala lösningen rent av vara nödvändig för att ett företag ska kunna konkurrera, överleva och växa. Man kan ha det i åtanke när man funderar på vad en digital lösning är värd.

Fredrik Colling är CEO på Dazy.

dela artikeln med