Han var en gång med och startade vad som kom att bli Viva Media, en fusion av tre specialistbyråer, som blev en helhetsbyrå inom marknadsföring. Arash Gilan drivs av att ständigt utvecklas, utveckla andra ledare och att skapa tillväxt åt bolag genom marknadsföring.

Kärnan i marknadsföringen ska alltid vara affärsmålen

Idag har Arash rollen som VD på Viva Media, men är även en uppskattad föreläsare och författare till två böcker. Som krönikör i Breakit brukar han kontinuerligt dela med sig av sin breda kunskap inom ledarskap, digitalisering och marknadsföring. I viljan till ständig utveckling föddes initiativet till VD-podden där Arash bjuder in ledare och experter där de diskuterar hur man bygger det där drömbolaget med ledarskapet i fokus. 

Berätta, var föddes idén till att bilda Viva Media?

Det föddes främst i kundernas efterfrågan om att ha en byrå som kan sköta allt. De tyckte att det var rörigt att ha många byråer och med flertalet kontaktpersoner. På den tiden, 2013, fick vi fortfarande övertyga kunder om det digitala men idag är det en ickefråga. Facebook var lite nytt och hett och vi jobbade fortfarande en del med lokala kataloger för kunder så mycket har hänt på kort tid. Idag finns Viva Media i Uppsala, Kalmar och Oslo och erbjuder allt från målgruppsinsikt, marknadsstrategi, kreativt koncept till själva annonseringens placering. Jag är galet stolt över det vi gör men framförallt över de vi är – ett bolag där människan är i centrum med dess enorma potential och gåvor. 

Så hur görs bäst effektiv marknadsföring idag?

Tycker många försöker klä marknadsföring i fina ord och är besatta av sina egna idéer och fina priser, men kärnan eller konsekvensen av marknadsföring handlar till syvende sist om försäljning. På lång sikt genom välarbetat varumärkesstrategi och på kort sikt genom konvertering direkt på hemsidan. Viktig att kunna balansera det långsiktiga och kortsiktiga samt förstå värdet av data och kreativitet. Marknadsföringen ska alltid i min värld börja med affärsmålen och där ska vi som marknadsförare vara de hantverkare som gör att målen uppfylls. Det är allmänt för mycket snobberi, lullull, buzzwords och klyschor i branschen och det saknas rena hantverkare som är marknadsförare. För att svara på din fråga, börja med analysen kring din produkt, hitta din målgrupp, paketera den snyggt (och modigt, ha en djärv idé) samt ut med skiten och följ upp resultaten. Det behöver egentligen inte vara så mycket svårare än så men vi gör det ofta för svårt för oss. 

Vad spelar dagens teknik för roll i allt detta? 

Bra fråga, teknik är en del av marknadsförarens själ där vi på marknad är och bör vara i framkant. Men teknik är inte slutmålet på det vi gör utan medel för det vi vill åstadkomma. Det är av yttersta vikt för oss att ha koll på vilka nya tekniker som presenteras men inte förälskade oss i tekniken i sig. Världen idag kan beskrivas som digital darwinism där teknologi och kundbeteenden evolverar snabbare än vad företag lyckas förändras – de som hänger med lyckas men dem som strävar emot dör ut. Kärnan handlar om att ständigt vara nyfiken och utvecklas som ledare och därmed företaget. 

Apropå digital darwinism så har ju du skrivit Apparnas Planet, vem bör läsa den? 

Skulle säga alla som vill förstå vart vi kommer ifrån som människor i vårt förhållande till teknik, där vi är idag och vart vi vill framåt. Är väldigt stolt över hur vi lagt upp det i boken där ledarskapet får stort fokus för däri ligger nyckeln och marknadsförare spelar en stor roll i detta där sista delen vänder sig mycket till just marknadsförare.  

Du både föreläser, skriver böcker och poddar vart finner du inspiration till allt? 

I grund och botten är jag väldigt nyfiken så jag läser väldigt mycket, lyssnar på poddar och ljudböcker. En omvärldsbevakning jag framgent kommer dela med mig av i ett exklusivt nyhetsbrev för andra som också vill utvecklas i sin karriär.

Funderade även på att ta en MBA men landade istället i att jag ska samtala med intressanta människor och utvecklas som ledare samtidigt. Att tillgängliggöra den kunskapen och erfarenheten med alla kändes självklart så därifrån föddes initiativet till VD-podden som Viva Media producerar.

Men till och från tar jag ändå kurser och i höstas läste jag AI och filosofi på Uppsala Universitet för att nörda ner mig ännu mer i AI som teknologi med fokus på de etiska frågorna. 

AI är minst sagt ett område många pratar om för tillfället, var är vi i utvecklingen av AI idag? 

Skulle kalla tillståndet för stadiet av uppvaknande där företag och främst politiker börjar vakna upp och sen att det här behöver vi förhålla oss till och handskas med, 

1. Allt som kan bli uppkopplat, kommer att bli uppkopplat (IoT).

2. Data tar över världen, människan kan inte processa all data men datorerna kan (maskininlärning).

3. AI äter data till frukost och maskiner blir successivt allt intelligentare.

Vilken betydelse kommer det ha i framtiden för bolag? 

Tror Ai kommer ha samma innebörd för denna fas av den industriella revolutionen som elektriciteten hade på slutet av 1800-talet. Det finns ett före och efter och det är så häftigt att få födas i en tid när vi bara är i början.  

Arash har sannerligen många bollar i luften och vill man ta del av hans insikter så är Vivas webinar den 10 februari helt rätt. Det är för alla ledare och marknadsförare som vill ha koll på vad AI är, hur långt AI har kommit och vad det innebär för framtiden. Detta är en föreläsningen du inte har råd att missa, så boka in redan idag.

dela artikeln med