Anna Granstedt Möller är marknadsansvarig och projektledare på SPG Event. Här delar Anna med sig av fem värdefulla tips som hjälper dig att lyckas med ditt evenemang.

Allt hänger ihop. Allt kommunicerar. Det vi säger och det vi gör sänder signaler, budskap och känslor. Slutligen är det resultatet av helheten som skapar upplevelsen, av dig, ditt varumärke eller organisation. Att helhetsupplevelsen för kunden, gästen eller deltagaren behöver ligga i fokus vid varje evenemang är något de flesta av oss nog är överens om. Genom att skapa motiverande känslor, idéer och associationer i minnet hos målgruppen skapar vi genom det mänskliga mötet bestående värden för våra kunder. 

Event Marketing
Anna Granstedt Möller, marknadsansvarig på SPG Event

Event marketing handlar om att, oavsett plats eller tillfälle, lösa ett problem eller underhålla en publik på ett så pass trovärdigt sätt att det skapar affärsnytta för våra kunder. Varje event är ett unikt tillfälle att mötas och skapa ett bestående värde på. 

Men hur lyckas vi med det egentligen? Vad är den magiska formeln för att skapa den där minnesvärda tillställningen som alla pratar om och tänker tillbaka till? Som sätter spår hos deltagaren och ger den effekt som kunden önskar? 

Att vända på kakan, börja från slutet och starta planeringen med att definiera önskat resultat av evenemanget, bena ut en tydlig målsättning och syfte är inget nytt tankesätt men fortfarande lika aktuellt. Att se evenemanget som mer än bara en enskild händelse, se till helhetslösningen och att arbetet inför och effekten efter är minst lika stora och viktiga är något att ha med i bakhuvudet oavsett typ av evenemang. 

Inget event är det andra likt, för det handlar i slutändan om människor och deras upplevelser. Men om vi ska försöka summera våra erfarenheter och komprimera dessa till fem snabba och mer praktiska tips som går att applicera på de flesta tillställningar skulle det se ut som följande:

1. Börja i tid, var tydlig i din brief och begränsa fokus

En självklarhet, jag vet. Men vikten av att definiera fokus och prioriteringar tidigt i processen är något som kommer att förenkla planeringen och underlätta för att få ut önskat resultat efter evenemanget. Ett för spretigt fokus riskerar att förvirra och att trötta ut deltagaren, snarare än att nå fram och engagera på önskat sätt. Att tidigt sätta ett tydligt fokus öppnar även upp för möjligheten att påbörja kommunikationen mot målgruppen eller deltagaren redan innan själva tillställningen.

2. Ta in rätt kompetens på rätt plats

Att ha rätt kompetens på nyckelpositionerna under evenemanget kommer att förenkla produktionen avsevärt och generera ett bättre slutresultat på många sätt. Oavsett om vi pratar om att ta in Sveriges vassaste körproducent, keynote-specialisten, super-sommelieren eller PR-proffset. Rätt kompetens på rätt plats beroende på tillställningens fokus och prioriteringar, helt enkelt.

3. Se det gästen ser 

Det är lätt att fastna i sin roll och endast fokusera på det som står på agendan eller i promemorian. Att då och då ta ett steg ut ur sin egen bubbla och fundera på hur tillställningen ser ut och uppfattas från gästens synvinkel kan vara ögonöppnande, och något som ibland glöms bort. Att ha kundupplevelsen i fokus är något som många pratar om just nu, och av en viktig anledning. Kundens eller gästens upplevelse av eventet är något av det mest personliga mötet med varumärket man kan ha.

4. Snåla inte in på dokumentationen

Om ni har beslutat att lägga ner tid, energi och pengar på ett evenemang är ett av mina starkaste tips att inte snåla in på dokumentationen av evenemangen. Säkerställ både att det är bra material som används vid tillställningen, och att det även tas bra material under den. Det är ett o så enkelt sätt att få evenemanget att leva vidare efter tillställningen, och något som kan återanvändas för att rida vidare på effektvågen efteråt. 

5. Ta vara på effekten

När eventet väl är genomfört, glöm inte bort att ta vara på effekten efteråt. Ett event är inte slut bara för att genomförandet är klart, nu är det dags att skörda frukten! Ta uppföljningar, sätt nya mål, boka in kompletterande aktiveringar eller på annat sätt se till att ta vara på efterdyningarna.

Och ett sista tips, med glimten i ögat, som jag fick av en föreläsare för många år sedan: Glöm inte mata teknikerna och vakterna! Även om allt annat går smärtfritt kan hungrig och grinig personal ställa saker på sin ända. Med allt fokus på gästen, kunden och produktionen är det lätt att glömma personalen. Och när det väl gäller är det de som är A och O för att säkerställa att varje del av tillställningen, och varje möte med gästen, har precis den känsla du vill att den ska ha. 

dela artikeln med