Ikea svarar på Banksys senaste stunt med en smart bild på sitt Instagramkonto som får fötter i sociala medier och skapar positiv PR i nöjesmedier. Där har ni den, den så kallade blixtkampanjen. Samuel Garlöv, Creative Director på JMW Golin, berättar här om hur går tillväga för att planera för din blixtkampanj!

I branschen lika hissad som dissad. Kritikerna menar att det är tomtebloss som inte ger långsiktig effekt. Och visst finns det exempel där företag försökt trycka ut något som hände på exempelvis Melodifestivalen med en ”kul” bild på sin Facebooksida. Men rätt utfört och i linje med varumärket är den så kallade blixtkampanjen, eller bara bra innehåll för egna kanaler, en viktig del av den totala kommunikationsmixen. Exemplet med Banskykampanjen skapar engagemang hos de som valt att följa och investera sin värdefulla tid i IKEA. Och är inte blixtkampanjen då det minsta IKEA kan bjuda på sina egna kanaler? Det tycker i alla fall jag.

I min yrkesroll som kreatör är det en av anledningarna till att jag går till jobbet om dagarna, att faktiskt få skapa kommunikation som människor går igång på, som känns relevant, utan att det för den delen måste komma med ett säljerbjudande varenda gång. Det ena brukar leda till det andra i slutändan ändå.

Så bjud på lite underhållning. Nästan alla människor vill ha kul. Det är jag villig att ta gift på.

Samuel Garlöv, Creative Director på JMW Golin.

Till ditt förfogande idag har du publiceringsplattformar i sociala medier och en publik som faktiskt valt att ta emot marknadskommunikation från företagen du jobbar med. Så bjud på lite underhållning. Nästan alla människor vill ha kul. Det är jag villig att ta gift på.

Så lägger du upp arbetet

Men hur ska man då lägga upp arbetet om uppdragsgivaren kommer och säger att ”vi vill ha viralt på Facebook” eller om du som byrå vill hjälpa en uppdragsgivare få liv i sitt döende Instagramflöde?

Svaret är osexigt. Det handlar om planering.

Med ett par enkla saker på plats skapar man sig goda möjligheter att göra bra kommunikation i egna kanaler.

Börja med att komma överens om ett syfte och ett mål. Det går inte att göra allt på en gång. Prioritera och avgränsa. Det kan vara smärtsamt ibland för vissa men jag vill understryka att det är väldigt viktigt. Varför? Jo har du ett tydligt syfte och mål så vet du vad du ska leta efter i omvärlden och vad du kan agera på när tillfälle uppstår. Det är helt enkelt skönt för alla inblandade att veta kommunikationen ni tar fram är i linje med varumärket ni jobbar med.

Sätt er sen ner och rita upp ett gäng olika scenarier som rimmar med syftet ni förhoppningsvis kommit överens om. Snökaos blir det någonstans i Sverige varje år. På förhand går det inte att säga exakt när snösmockan kommer, men det går på ett ungefär. Kanske är det relevant att ni kommunicerar när det händer, så förbered kommunikationen redan nu. Var överens på förhand att, om X händer så kommunicerar vi Y. Där har ni en blixtkampanj som blir relevant och uppfattas som snabbfotad.

Tajmingen är viktig

Ett år är fullt av massa sådana händelser som är möjligheter till att göra bra kommunikation. Här gäller det också att ni gjort klart med vem som gör vad och när. Tajmingen är viktig. Det får inte gå för lång tid mellan händelse X och kommunikation insats Y. Ledtider är döden. Men om byrå och uppdragsgivare är överens om syfte och mål så minimeras risken att någon blir nervös när stjärnorna plötsligt står rätt och ni faktiskt har möjligheten att bjuda på lite kommunikation kommer göra dagen för era följare.