Vad är egentligen content marketing och vad krävs för att lyckas? Josephine Ilola är byråchef på contentbyrån Glory Days. Här reder hon ut begreppen och ger värdefulla tips på hur du ska tänka kring din content marketing.

Bra content kan med relativt enkla medel förmedlas i form av enstaka budskap eller en kortvarig kampanj, men det är skillnad på content och content marketing. Content marketing handlar om ett långsiktigt arbete med målgruppen i fokus. Kort sagt bygger det på att du delar med dig av intressant och relevant innehåll som är av värde för dina kunder. Och för att göra det måste du såklart lära känna din målgrupp och vara med dem i varje steg av köpresan. Från ovetandes till nöjda och återkommande.

– Content marketing handlar om att våga ta ett steg bort från att snacka om din produkt eller tjänst och våga tro på att innehållet du förmedlar i slutändan kommer göra att dina kunder väljer dig ändå. Och det kommer de, eftersom den här metoden handlar om att skapa innehåll utifrån deras behov och känslor. Du ger dem helt enkelt vad de vill ha och behöver.

Content marketing kräver tålamod

Eftersom content marketing kräver tålamod är det många som inte vågar hoppa på tåget. Det kan finnas en rädsla för att man går onödiga omvägar när man egentligen bara vill fram direkt. Kanske allra helst om det främsta syftet med kommunikationssatsningen är att sälja, snarare än att stärka relationer eller bygga varumärke. Den spontana känslan blir därför lätt att man säljer bäst genom att skrika: “Kom och köp den här oslagbara produkten”. Med content marketing bygger du något mer. Något större och mer hållbart. 

Sedan får man ju inte glömma att bakom allt det här finns det en sak som är viktigare än allt annat – målgruppen.

– För att säkerställa och täcka upp varje pusselbit i contentarbetet brukar vi rekommendera att jobba i fyra steg: strategi, kreativitet och planering, produktion samt distribution och analys. Utan en bra grund är det lätt att innehåll till varje enskild kanal planeras och produceras separat, av helt olika personer som kanske inte ens pratar med varandra. Mer tids- och kostnadseffektivt är att jobba utifrån vad vi brukar kalla ett ekosystem. Det går ut på att sätta en gemensam innehållsplan som är själva navet, varifrån ni sedan planerar distributionen och i vilket format innehållet gör sig bäst. På så vis hålls också en röd tråd genom all kommunikation. Sedan får man ju inte glömma att bakom allt det här finns det en sak som är viktigare än allt annat – målgruppen.

Hur innehållet ser ut, och i vilken kanal det används, spelar ingen roll om målgruppen inte nås av det. Vilka kanaler som ska ingå i din contentstrategi ska styras av var målgruppen finns. Här kan det kännas övermäktigt, eftersom målgruppen ofta är väldigt bred. Det är lätt att bli stressad över hur en ska hinna med, prioritera och kunna intressera alla. Allra helst när det digitala utbudet är enormt. 

– För det första måste man släppa tanken om att finnas överallt. Många underskattar hur mycket tid och engagemang som krävs för att hålla liv i alla kanaler. Först när man fått rulle på ett fåtal väl utvalda kanaler så kan man börja addera, men det är inte säkert att det behövs heller. Komplettera med köpt utrymme på andra ytor, med syfte att slussa målgruppen vidare till era prioriterade kanaler som nu är fyllda med relevant innehåll.

Bryt ner innehållet utifrån köpresan

Det finns massor av tillvägagångssätt för att få fram underlag om din målgrupp. Ofta finns värdefull information närmre än du tror, gör till exempel en djupdykning i kommentarsfält eller grupper på sociala medier eller snacka med kundservice och säljare på ditt företag. En annan god idé är att göra enkätundersökningar eller djupintervjuer. När du väl fått mer kött på benen gör du rätt i att ringa in din breda målgrupp genom att ta fram personas som du sedan skapar ditt content utifrån. Dessa personas ska inte bara få ett namn, ålder och bostadsort, utan även sådant som intressen, behov, känslor och beteendemönster. Med en tydlig bild av vilka personer du pratar med gör du det enklare att skapa innehåll och pricka rätt.

– Du behöver också bryta ner innehållet så att det matchar målgruppens olika stadier i köpresan. En person som inte hört talas om ditt företag har andra behov än den som redan är övertygad. Hela det här målgruppsarbetet är en del av det strategiska arbetet som är avgörande för hur lyckad din content marketing blir i slutändan.