Hur ska man tänka som marknadsförare när marknaden ställs på ända och förutsättningarna för att göra sitt jobb begränsas – När mattan dras undan? Kanske andas lugnt och reflektera över några insikter som visat sig funka under tidigare kriser. Det här är tredje delen i en artikelserie där vi delar med oss av enkla tips som visat sig funka tidigare och som stöds av de undersökningar som Pool kommunikationsbyrå studerat under Coronakrisen, i Sverige och internationellt.

Det här är tredje delen i en artikelserie. Har du missat de första två delarna?
Här hittar du del 1
Här hittar du del 2

Tips #3 – Ställ om och skapa nytt värde. 

Kunderna handlar inte av er för att ni är billigast. Eller? Har ni gjort er hemläxa väl så vet ni att ni kan erbjuda kunderna ett upplevt värde som är större än de produkter och tjänster som ni vanligtvis säljer. Då känner ni också er målgrupps behov och drivkrafter, och hur de påverkas av Coronakrisen. Att tvingas ställa om innebär faktiskt nya möjligheter att skapa värde för kunden. Om ni nu är kreativa och hjälper kunderna i vardagslunken blir ni dubbelt belönade. Ni stärker relationen och möjliggör nya intäkter. Vissa saker kommer att förbli annorlunda även efter Corona. Använd den här perioden till innovation, i stort och smått. Det kan handla om nya tjänster eller bara ett nytt sätt att kommunicera.

Men hur övertygar vi chefen?

Hur ska vi hantera den undandragna mattan, att någon bestämt att vi ska dra ner på marknadskommunikationen? Att det är låg prioritet och onödiga kostnader. I förra artikeln använde vi tipset ”Det har aldrig varit billigare att ta marknadsandelar!”. Men om chefen eller ägarna inte är opportunistiskt lagda kanske inte det biter. Det är lätt att förstå att man saknar modet att satsa när det blåser. Då kan du istället prova med skrämsel:

Den som tar den enkla vägen och satsar på tystnad som strategi kommer att upptäcka att de långsamt blir bortglömda och bortvalda. Om det ska gå att göra affärer i framtiden behöver marknaden veta att ni finns, annars tar någon annan era kunder. Att vara passiv eller panikbromsa leder ofrånkomligt till en snabbare tillbakagång och i värsta fall undergång.

Det finns såklart företag som redan kämpar på gränsen till undergång och där varje sparad krona är livsavgörande just nu. Där är det kanske inte vettigt att prioritera marknadskommunikationen. Men för alla andra vilar det nu ett ansvar att förstå vad besluten om sin marknadskommunikation leder till. Se er själva i spegeln och fundera över vilka ni vill vara – De som bygger framtiden och agerar som en sådan aktör, eller de som låter någon annan visa vägen? De som kunderna ser som uthålliga, pålitliga och initiativrika, eller de som i tystnad hoppas att det går att starta om när Covid-19 är ur spel. Hoppas att den här artikelserien gett dig mod, tips och argument för att lyckas tillhöra den första kategorin.

Hör av dig om du vill ha mer tips eller behöver hjälp att övertyga chefen!

Arvid Axland är föreläsare och rådgivare inom marknadskommunikation. Han är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser