Madeleine Ardby (höger), Insight Analyst och Giselle Almonacid (vänster), Head of Marketing and PR, på PHD Sweden skriver här om hälsotrenden och hur du kan tolka den och översätta till konsumenttrender.

Att förstå och översätta konsumenttrender är en viktig del av att lyckas som företag – idag kommer vi att prata om den alltid så populära hälsotrenden. Svenskarna är ett av de folk i världen som är mest medvetna om både hälsa och trender. När det gäller hälsosamma livsval är däremot viljan att vara hälsosam oftast starkare än motivationen att faktiskt fatta rätt beslut. Detta leder till att vi inte alltid lever som vi lär vilket gör det svårare för företag att kunna tolka hälsotrender, när vad konsumenten vill inte alltid går i samma spår som vad konsumenten gör. Ett utmärkt exempel är att Sveriges sockerkonsumtion ökar betydligt mycket mer än vår konsumtion av frukt och grönt, även om vi i alla undersökningar svarar att vi har intentionen att äta mindre socker och mer frukt och grönt. 

Det finns såklart olika anledningar till att hälsotrender tar fart. Personer blir mer och mer medvetna och välinformerade om både fördelarna av att leva hälsosamt liksom nackdelarna att ignorera sin hälsa. Politiska styrmedel så som skatter på alkohol och att fler länder inför skatt på till exempel socker och kött. Att vi dagligen hör och ser vad en ohälsosam livsstil faktiskt innebär för personer och samhället. Att fler personer idag dör av sjukdomar till följd av fetma än av rökning har nog inte gått många förbi. Allt detta bridrar till en ökad medvetenhet om vår livsstil.

Det handlar om välmående, inte utseende

Hur personer ser på sin hälsa har utvecklats över åren. För 10 år sedan handlade en hälsosam livsstil om att se bra ut, idag ligger fokus mycket mer på välmående och utseendet blir sekundärt. I framtiden kommer det individanpassade erbjudandet även bli en del av vår hälsa. Med teknologisk utveckling så som DNA-test, kommer mest troligt hälsovalen handla om individen inte tallriksmodeller eller träningsrön. Att valet idag kommer primärt syns i att den mentala hälsan blir mer och mer ett fokusområde. Personer vill bli bättre på att sova, både kvaliteten och kvantiteten av sömn är ett viktigt ämne för många. Trenden att vara konstant uppkopplad börjar förändras – personer har koll på sin skärmtid, har spärrar för sociala medier och många unga uttrycker att de vill ha färre appar för att använda sin telefon mindre. Även här är det en ökad medvetenhet av vad ett konstant uppkopplat liv kan betyda för vår psykiska och fysiska hälsa som ger avtryck i personers vilja att förändras.  Till vår hjälp finns det allt fler digitala verktyg som kan hjälpa oss till en mer sund mental livsstil. Enligt välgörenhetsorganisationen Mind har antalet mentala hälsoappar exploderat i popularitet de senaste två åren.

Hälsosamma premiumalternativ vinner konsumentens gillande

Inom denna trend av medvetna hälsoval finner vi även trender att konsumenten ser sig om efter mer hälsosamma premiumalternativ. Ett utmärkt exempel på detta är marknaden för alkoholfri öl. Idag finns det en uppsjö av alkoholfria premiumalternativ för öl, vilket gör det enkelt för konsumenten att välja hälsosamt. Vad ölmarknaden har visat är, finns det bra hälsosamma substitut är konsumenten oftast villig att välja detta. Andra exempel är valet av mörk premiumchoklad över mjölkchoklad och utbudet av sockerfria alternativ inom livsmedel. Detta leder till slutsatsen att företag bör tolka konsumentens vilja att göra rätt val, som en möjlighet att hjälpa till att göra det valet. Att utveckla produkter som är direkta substitut till det mer ohälsosamma valet är det bästa sättet att vinna konsumenternas gillande. Detta för att det hjälper konsumenterna att leva som de vill leva, utan att behöva göra för stora uppoffringar.

Att unna sig – en viktig del av välmående

Som nämndes tidigare handlar hälsovalen om att må bra snarare än att se bra ut. Inom detta rymmer sig ett tydligt tecken, vi bryr oss om vår hälsa men i detta ingår även konceptet ”att unna sig”. Vi utesluter vardagsbrödet men unnar oss färskt surdegsbröd till helgen, vi utesluter fikat på jobbet men älskar vårt lösgodis. I en global undersökning uttryckte 3 av 4 personer att det är väldigt viktigt att unna sig själv det man vill ha och i Sverige tycker mer än var tredje att möjligheten att skämma bort sig själva med god mat och dryck var topp tre saker man ser mest fram emot under semestern. Detta leder till att; 

  • Konsumtionen av premiumvin ökar
  • Utbudet av kvalitetsprodukter ökar så som bageri, premiumlakrits (ett exempel på detta är Lakrits by Bulöw som har öppnat 100 butiker globalt sedan 2007), premiumchips, premiumglass osv. 
  • Ökad konsumtion av lösgodis
  • Svenskar äter ute allt mer, framförallt middagsbesök på restauranger ökar.

Företag bör ta detta beteende i beaktan när de attraherar konsumenter. Att hälsotrenden ökar men att en del av detta är att unna sig det vi tycker om, där premiumprodukter är en viktig del. Vi unnar oss medvetet, vilket gör att konsumenten även är villig att betala för kvalitet. Detta är framförallt viktigt under tider av ekonomisk oro, då blir den mindre kostsamma vardagslyxen allt mer viktig.

Så för att tala klarspråk

Sammanfattningsvis kan vi översätta hälsotrenderna till tre viktiga konsumentinsikter:

  • Hälsotrenden handlar om fysisk och psykisk välmående, konsumenterna bli allt mer medvetna om detta när de väljer var de spenderar sina pengar och sin tid, och kvalitet vinner över kvantitet.
  • Företag bör erbjuda produkter som är bra för hälsan, igenom detta hjälper de konsumenten till att leva så som de vill och som i många andra branscher kommer efterfrågan efter individanpassade erbjudande att öka.
  • Att bekräfta konsumentens behov av att unna sig och att erbjuda premiumprodukter till dessa tillfällen är en viktig del av att tillfredsställa konsumenternas behov, vilket blir ännu viktigare när ekonomin går mot lågkonjunktur. 

Så, att tolka trender är viktigt, framförallt när vad personer säger inte alltid är vad personer gör.