Hur vet du att det är dags att anlita en digitalbyrå? Om du redan har en byrå som hanterar hela eller delar av din digitala marknadsföring, hur vet du när det är dags att byta? Sebastian Holm är VD på BONZAI AgencyMatch och har projektlett mängder av byråvalsprocesser. Här får du ta del av hans erfarenheter, tips och råd till dig som funderar på att anlita en digitalbyrå.

– Marknadschefens vardag har förändrats oerhört mycket de senaste åren. Det är så många begrepp och så mycket ny teknologi att hålla koll på att det nästintill blir en omöjlig uppgift. De allra flesta har ju inte lyxen av att kunna anställa ett stort marknadsteam av experter inom olika områden. 

Gällande det, är inte just avsaknad av intern kompetens en stor anledning till att anlita en digitalbyrå?

– Jo, så är det. Idag förväntar sig kunderna en digital närvaro i toppklass och det går inte att göra allt själv. Att anställa kanske kostar alldeles för mycket och då är en digitalbyrå en bra lösning. Det gäller för såväl B2B- som B2C-företag. Särskilt i branscher som ligger efter digitalt finns det stora konkurrensfördelar i att utveckla den digitala kundupplevelsen och marknadsföringen. Möjligheterna idag är oändliga och genom att noggrant välja ut vilken byrå du väljer att anlita kan du ta ett rejält försprång mot konkurrenterna. 

De allra flesta företagen har förstått att en hemsida och sociala medier är en nödvändighet för att driva försäljning eller generera leads. Men många har varken tiden eller den interna kompetensen att arbeta med och vidareutveckla den digitala närvaron. 

– Tidsbrist är förmodligen den största anledningen till varför företag misslyckas med sin digitala närvaro. Du ska ha tid att skapa relevant innehåll. För att göra det behöver du först ta reda på vad som egentligen är relevant i vilken del av köpresan och formulera det i en strategi. Dessutom är målgrupperna så segmenterade att det är oerhört mycket innehåll som ska skapas för att vara relevant för de olika segmenten. För att sedan distribuera innehållet krävs specialister inom olika kanaler. Bara under Googles paraply finns så många olika produkter att det blir omöjligt att ta vara på möjligheterna utan specialister utifrån. 

Du var inne på strategi. Vad menar du då?

– Som med allt man tar sig för här i livet krävs en plan. Hur ska jag ta mig från punkt A till punkt B? När det kommer till den digitala närvaron måste du förstå vilka dina konkurrenter är och hur de arbetar, hur kundresan ser ut och vad det är som faktiskt driver försäljning. Du måste analysera möjligheterna som finns och hur du kan dra nytta av dessa. Vilka kanaler är mest relevanta för er att närvara i? Genom att göra analysen ordentligt kommer marknadsföringen att bli oerhört mycket mer träffsäker och kostnadseffektiv. 

– Att ta fram en strategi tillsammans med en byrå låter dig också få värdefull input kring hur du ska prioritera för att nå dina mål. Budgeten är ju sällan obegränsad och då är prioritering ett måste. Jag skulle säga att det för alla byråer är helt naturligt att arbeta utifrån en tajt budget och att optimera utifrån förutsättningarna som finns. De allra flesta kan se på samarbetet långsiktigt och drivs mycket av att utvecklas tillsammans med sina kunder. 

Hur vet jag då att jag behöver anlita en digitalbyrå?

– Det är ganska enkelt egentligen. Ställ dig frågan om du verkligen har tiden att fokusera på rätt saker? Om du inte har tiden att fokusera på helhetsbilden för att du hela tiden måste grotta ner dig i detaljerna är det dags att ta in kompetens utifrån. 

– Fundera över vilka möjligheter som finns där ute och vilka du faktiskt tar vara på. Förmodligen inser du att du går miste om en hel del just för att tiden inte räcker till och för att kompetensen helt enkelt inte finns internt. 

dela artikeln med