Varför är det så viktigt med sökmotoroptimering? Svaret är enkelt - syns man inte så finns man inte. Oskar Remöy, SEO-expert på Limetta bjuder på sina bästa tips vad du ska tänka på för att ranka så högt som möjligt och på så sätt generera fler besökare och konvertera din digitala affär på bästa sätt.


SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att synas på ett optimalt sätt i sökmotorerna och komma så högt upp som möjligt i deras sökresultat.


Hur sökmotoroptimerar man?

Om den tekniska plattformen fungerar bra och har rätt förutsättningar handlar SEO till största delen om att skapa innehåll på rätt sätt och att ha koll på relevanta sökord.

Webbplatsen behöver också vara snabb, fungera för mobiltelefoner och att det finns bra med interna och externa länkar till webbplatsen. Viktigt är också att besökarna visar engagemang och det handlar krasst om hur länge de stannar och hur många sidor de besöker.

5 saker du måste veta om sökmotoroptimering

1. Content is king!

Det absolut viktigaste du kan göra inom sökmotoroptimering är att ha bra och välarbetade texter och bilder och helt enkelt bjuda på innehåll som besökarna upplever som matnyttigt. För varje sida på webbplatsen bör du ha en eller några korta meningar som förklarar syftet och som kan användas i SEO-arbetet. Det här kallas story eller en berättelse, dvs en kort text vad man i huvudsak vill förmedla.

2. Keywords – sökord

De viktigaste sökorden för webbsidan bör ingå i rubriker, texter, bilder och länkar. Varje sida bör ha ett eller några få sökord som återkommer på webbplatsen. Innan du skapar en sida är det viktigt att du har en tanke och plan med vilka sökord du vill använda.

3. Title, Meta Description, H1 och URL

Det viktigaste du vill förmedla ska få plats i storyn/berättelsen och bör vara max 65 tecken. Den bör användas i Title (högst upp i fliken överst i din webbläsare), i H1 (sidans huvudrubrik) och i URL:en (sökvägen till webbsidan). Om du har tid kan du variera och använda alternativa berättelser annars använd samma. Oavsett måste sökorden finnas med i samtliga! Meta Description är den förklarande text på söksidan som ska locka besökarna att klicka för att läsa mer. Här har du ca 150 tecken att beskriva vad du vill förmedla.

Sökmotoroptimering

4. Bilder, dokument och filer

Slarva inte här. Bilder, dokument och övriga filer ska ha den korta storyn/berättelsen med nyckelord som filnamn med ditt företagsnamn som tillägg. Bilden ovan heter ”5 saker du måste veta om SEO – Limetta digitalbyrå”.

Även bildens ALT-taggar och länkar till dokument och filer bör innehålla berättelser. T ex är det betydligt bättre att skriva ”Läs mer om SEO” än ”Läs mer här”.

5. Tålamod och uppföljning

När du investerat tid och arbetat igenom våra tips ovan lovar vi dig att det kommer ge resultat! Du får dock ha lite tålamod, om du har en välbesökt webbplats bör du se resultat inom några veckor. Det viktiga är dock att du regelbundet följer upp hur det går.

5 verktyg för sökmotoroptimering

För att lyckas med SEO är det viktigt att regelbundet mäta resultat och analysera ditt arbete. Vi rekommenderar att du använder ett eller flera verktyg åtminstone en gång i veckan för att vässa de webbsidor eller sökord som inte presterar. Med några av verktygen kan du även analysera dina konkurrenter på ett enkelt sätt.

1. Google Analytics
Ditt viktigaste verktyg för att mäta besökare och deras beteende på webbplatsen. Gratis och mycket användbart.
analytics.google.com

2. Google Search Console
Gratisverktyg som visar hur Google upplever din webbplats och som också indikerar möjliga problem. Visar vilka organiska sökningar som görs och som leder till webbplatsbesök, din placering i sökresultaten samt utvecklingen över tid. Kan kopplas till Google Analytics.
https://search.google.com/search-console/about

3. Wincher
Ett mycket enkelt och användbart verktyg för att mäta prestanda på utvalda sökord och jämföra med tio utvalda konkurrenter. https://search.google.com/search-console/about
wincher.com 

4. Screaming Frog SEO spider
Verktyget som söker genom din eller andras webbplatser och hämtar upp alla SEO-element som exempelvis alla URLar, Title, Meta Description H1 och H2.
www.screamingfrog.co.uk

5. SEMrush
Ett mycket kraftfullt och omfattande verktyg som mäter allt inom SEO på din webbplats och hos dina konkurrenter.
www.semrush.com