mer

Har pandemin gjort traditionella medier enklare att optimera?

Sedan 2013 har jag och mina kollegor på The Amazing Society arbetat med att lyfta fram kraften i sociala och digitala kanaler. Vi är en byr...
mer

Den digitala kundresan: Vilka krav och förväntningar ställs på din marknadsavdelning?

Fler kanaler, mer data än någonsin och digital transformation på samma gång ställer desto högre krav på oss som marknadsförare - men framfö...
mer

Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete

Jenny Bjuhr Berggren är en passionerad förändringsledare med drag av arbetsnarkoman, som älskar både djur och natur och storstadsmetropoler...
mer

Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin

Vi har sett det i marknadsföring under decennier: företag använder kända personer för att öka kännedom eller för att låta kändisen represen...
mer

AI idag och i framtiden

Det här är AI i korthet AI är programvara som kan utföra uppgifter och kognitiva funktioner likt en människa. Det kan vara i form av att...
mer

Möt Arash Gilan

Kärnan i marknadsföringen ska alltid vara affärsmålen Idag har Arash rollen som VD på Viva Media, men är även en uppskattad föreläsare o...
mer

Pandemin spränger geografiska gränser

– Tidigare har vi upplevt att kunder helst av allt vill arbeta med en byrå som finns med kontor i den staden man själv sitter i. Under pand...
mer

Schysst™ som framgångsfaktor

Under de tio år som Oh My har funnits har olika strategier för framgång lanserats, bytts ut och ersatts med nya i takt med att branschen fö...
mer

Marknadsför med affären i fokus

En väl avvägd marknadsplan balanserar mellan långsiktighet och kortsiktighet vilket går hand i hand med aktiviteter som fokuserar på varumä...
mer

5 tips för att påbörja en digital transformation 

Digital transformation - ett strategiskt förändringsarbete  Kortfattat skulle man kunna säga att digital transformation handlar om ...
mer

Del 2: Hur sätter man ihop sitt digitala marknadsteam?

Det här är andra delen i en artikelserie. Har du missat första delen?Här hittar du del1 Svårigheter med spretiga marknadsteam Det är ...
mer

Så har Covid-19 ritat om byrålandskapet

– Trots en stormig vår som nog inte kan liknas vid något annat, känner jag ett lugn inför hösten. Min känsla är att företagen står redo att...
mer

Den stora affärsnyttan med SEO

Att söka efter information är ett etablerat beteende vilket stärks av siffran 3,5 miljarder sökningar per dag i världen (Internet Live Stat...
mer

Varumärket – avgörande för e-handlare

E-handeln växte med 44% under april, jämfört med april 2019. 78% av svenskarna e-handlade, vilket är den högsta andelen någonsin (e-baromet...
mer

Vanliga misstag vid köp av digitala tjänster

Denna artikelserie bygger inte på statistik eller vetenskapliga studier, den bygger på mina 20 års erfarenhet av att driva en digitalbyrå. ...
mer

Produktledd tillväxt och growth marketing

Charles Lindberg reder ut några begrepp som han fördjupat sig i under sin praktikperiod hos Rebel and Bird. Produktledd tillväxt är en m...
mer

Det här är Social Selling och så arbetar ni med det

Vad är Social Selling och varför ska man satsa på det?  Att Marknad och Sälj-avdelningar länge arbetat i silos och att detta till e...
mer

Del 3: Att satsa i kristider – tips och argument för att lyckas

Det här är tredje delen i en artikelserie. Har du missat de första två delarna? Här hittar du del 1Här hittar du del 2 Tips #3 – Ställ o...
mer

Är Guldägg värdefulla?

Guldägget delar både byråer och reklamköpare i två läger. En del hyllar tävlingen då den sporrar kreatörer att tänka i nya banor, hitt...
mer

Den digitala vågen är här för att stanna

När Sverige och världen öppnar samhället igen, blir det till en ny vardag för många. Frågan är vilka förändringar vi kommer att se på både ...
mer

Våga vara vågad – Varför vi behöver fler “Brave Brands”

När jag anlände till “The Valley” för 20 år sedan kändes det som att allt var möjligt. Det fanns ingen industri som internet inte kunde för...
mer

Del 2: Att satsa i kristider – tips och argument för att lyckas

Det här är andra delen i en artikelserie. Har du missat första delen? Du hittar den här! Tips #2 – Engagera er. I kristider verkar m...
mer

Marknadsavdelningens omställning i skuggan av Covid-19

Covid-19 har sannerligen rört om i grytan vad gällande vilka prioriteringar en marknadsavdelning bör agera på. Vi har därför sammanställt o...
mer

Än viktigare att kommunicera i kristider

Det är kunderna som ska säkra överlevnaden framåt, inte de interna processerna. Lätt att säga så klart. För många företag i olika b...
mer

Vad är UX-design och varför är det så viktigt?

Både visuell design och UX-design handlar om att förstå människor.  Den visuella designen fokuserar på att färger och former som si...
mer

Att satsa i kristider – tips och argument för att lyckas

Jag har coachat en rad marknadschefer senaste tiden och slås av att många fått ställa in sin planerade kommunikation för att ledningen är r...
mer

Hur skapar man uthållighet för den distansarbetande organisationen?

 1) Formulera en vision och målbild över hur företaget eller organisationen ska se ut efter Corona-pandemin och kommunicera den till p...
mer

Så kommer du ur krisen starkare än konkurrenterna

Ingen kan neka till att vi lever i oerhört prövande tider. Men mitt i all denna misär som coronaviruset har fört med sig är det samtidigt v...
mer

B2B-experterna: Så ska B2B-företag tänka kring marknadsföringen under coronakrisen

Jenny Sagström, CEO på Sköna Jenny Sagström befinner sig för närvarande i Silicon Valley där hon sedan 16:e mars levt under så kallad “s...
mer

Så faciliterar du meningsfulla och effektiva workshops på distans

5 tips för värdefulla och effektiva workshops på distans 1. Tänk på det här inför din distansworkshop Du har kanske faciliterat mängd...
mer

Norden. Lika som bär?

Norden har en ledande position inom mycket, inte minst på digitaliseringsfronten. Tron på våra likheter har därför föranlett många företag ...
mer

Så säkerställer du att användarna tar del av krisinformationen på din webbplats

Ebba Burenius, Business Director på digitalbyrån Limetta Webbplatsen spelar en central roll i många organisationers kriskommunikation. U...
mer

Sju råd – så rustar du din webbplats i en krissituation

Digitalbyrån Rebel and Birds Creative Director Mikael Jansson och Tech Director Voja Tadic ger tydliga tips på vad du behöver tänka på. ...
mer

PR-konsulterna tipsar: Så gör du med kriskommunikationen

Daniel Persson, VD på Progress PR Öresund Bild: Mattias Ankrah Coronakrisen är så klart exceptionell i sin karaktär. Men alla organis...
mer

Kommunikationsproffsen: Så anpassar du budskapen i reklam och kommunikation under coronakrisen

Vid rädsla, visa omsorg. I ett akutläge, visa trygghet. Om panik utbryter, visa lugn. Vid ovisshet, var tydlig. Och som alltid - glöm inte ...
mer

Så lyckas du med PR och kommunikation under Corona-krisen

Ola Söderlind, Media Specialist på Spotlight PR. Coronaviruset Covid-19 har satt klorna i det svenska samhället. Företagen varslar p...
mer

Vad du måste veta om sökmotoroptimering

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att synas på ett optim...
mer

Ge ditt varumärke momentum

Kundernas krav ökar hela tiden. Teknikbolagens framfart, med Spotify och Netflix i spetsen, har gjort oss vana vid sömlösa upplevelser och ...
mer

Från Cannes: 5 mediatrender som kommer att forma 2020

Som strateg är det viktigt att vara medveten om dessa trender: de hjälper oss att bättre förstå konsumenten, bättre hjälpa våra kunder samt...
mer

Dags för ny reklambyrå? 6 konkreta tips från byråvalsexperten!

– Att välja reklambyrå är ingen lätt uppgift. Fallgroparna i en byråvalsprocess är många. Det gäller att göra sin research ordentligt och at...
mer

Projektledaren tipsar – 5 saker att tänka på när ni jobbar mot byrå

Vi har pratat med Cia Holst, operativ projektledare på reklambyrån Bästa Kompisar, om hennes roll och vad hon tycker beställaren ska tänka p...
mer

Så gynnar UX din affär

Vad är UX? UX (user experience) omfattar kunskaper om användarnas beteenden, webbpsykologi, design och affärsstrategi. Med UX kan vi driva ...
mer

Så bygger du Thought Leadership 2020

En internationell studie som Edelman och Linkedin nyligen genomförde bland chefer världen över visar att företagsledare ser thought leadersh...
mer

Är din organisation mogen för konverteringsoptimering?

Den mest kända CRO-aktiviteten är nog A/B-testet. Version A ställs mot version B - den med bäst resultat vinner. Det låter enkelt, men utman...
mer

Fyra tips som förbättrar ditt innehåll på webben

Läsvänliga texter, en bra struktur och grafiska element som fångar användarens uppmärksamhet är faktorer som kan vara avgörande för om man s...
mer

Så bygger du drömteamet 2020

Alla har vi någon gång arbetat i dysfunktionella team, på arbetsplatser där få saker är vad de borde vara. Resultaten blir därefter och vad ...
mer

Holistisk SEO – ett lagarbete med användaren i fokus

Dagens sökrobotar är otroligt mycket smartare än sina yngre jag. Istället för diverse ful-hack diskuterar seriösa sökmotoroptimerare numera ...
mer

Strategiprocessen – att gå från ord till handling

Ledningsgrupper kan lägga månader på att formulera genomtänkta affärsstrategier och tar ofta konsulthjälp för att säkerställa att man är på ...
mer

Så tämjer du contentmonstret

Det finns inget varumärke som kan skapa allt som krävs från grunden för att mätta kunders glupska aptit på content. I dag finns helt enkelt ...
mer

5 konkreta tips för att utveckla era kunder under 2020

Det största värdet i de flesta företag är deras kunder. Det är mycket dyrare att hitta en ny kund än att få en befintlig att handla mer som ...
mer

Digital inlärning – framtid eller fluga?

Frågorna hopar sig snabbt när det ska säkerställas att ett företags kommunikation bygger på en gemensam bild och uppfattning av företaget. S...
mer

Case: Så ökade Kvdbil kännedomen från 4 till 20 procent

För ett antal år sedan var Kvdbil okända hos den stora massan men hade ambitioner att nå breda konsumentmålgrupper. De hade svårt att nå ut ...
mer

Back to the future

Den 21/10 skiver Resumé om hur Les Binet minns en tid då mediaspecialisterna, strategerna och kreatörerna arbetade på en och samma byrå oc...
mer

UX-writing förvandlar frustration till förtjusning

Alltihop började 2009 när Joshua Porter beskrev hur han lade till en liten text i ett utcheckningsflöde i en webbshop. Mellan fem och tio p...
mer

5 saker du ska tänka på när du väljer contentbyrå

Den stora utmaningen med content marketing är att hitta tiden till att faktiskt producera innehåll. Förvånansvärt många strategier stannar ...
mer

Så arbetar du konkret med kommunikativt ledarskap

Vad är kommunikativt ledarskap? Ledarskap är kommunikation, sa generalsekreterare Hanna Brogren när Sveriges Kommunikatörer arrangerade ...
mer

Kreativitet is the new King

Bild av Jonas Persson på MalmoMediaDay 2019. Data hade aldrig kunnat ge oss smartphones. På samma vis hade vi aldrig fått bilar under 1...
mer

Evolutionen av hälsotrenden översatt till konsumtionstrender

Att förstå och översätta konsumenttrender är en viktig del av att lyckas som företag – idag kommer vi att prata om den alltid så populära h...
mer

Från öra till hjärta – hur musik och ljud väcker känslor och bygger varumärke

Det är bistra dagar på Washburn Crosby Co, ett livsmedelsföretag i Minneapolis, USA. Det har gått två år sedan lanseringen av deras nya fru...
mer

En process närmare det centrala målet

Tidigt 2017 sökte norskägda retailkoncernen Orkla, ägare av över 300 varumärken, en ny digital helhetslösning för sina varumärkeswebbsidor ...
mer

Varsågod! Här kommer ett verktyg för att skapa mer inkluderande kommunikation.

Sverige har utmärkt sig som en världsledande marknad för kreativ kommunikation och marknadsföring. Precis som inom idrott är vi exceptionel...
mer

Du kan inte vara relevant om du inte vet vad som driver kunderna.

Kundklubbarna är överens om att tillförlitlig kunddata är en kritisk faktor i deras arbete men att behovet av och tillgången på, inte klaff...
mer

3 experiment som startar digital tillväxt

Förnya dig själv eller dö. Om ditt företag fortfarande finns kvar om tio, eller ens fem år, hänger på hur förändringsbenäget det är. Du har...
mer

Byråvärlden inleder samarbete med Sveriges Kommunikatörer

Samarbetet innebär att utvalda artiklar från Byråvärlden publiceras även på Sveriges Kommunikatörers webbplats och sprids i deras kanaler. ...
mer

Så bygger du varumärket när reklamen gjort sitt

Produkter och tjänster blir allt mer lika, vilket gör att det blivit allt svårare att differentiera sig. Samtidigt upplever många att köpt ...
mer

Så planerar du din blixtkampanj

I branschen lika hissad som dissad. Kritikerna menar att det är tomtebloss som inte ger långsiktig effekt. Och visst finns det exempel där...
mer

Vikten av ett gott värdskap

Har du någon gång klivit in i en lyxig butik och mötts av en snorkig expedit med översittarstil? Eller klivit in på den där lite oslipade k...
mer

Så får du mest ut av din mediabudget 2020

1. Använd ett investeringsplaneringsverktyg för att sätta din budget. Gissa inte Innan du presenterar ditt budgetförslag för ledningen b...
mer

Byråval – Missa inte detta när du väljer byrå

– Mycket är ganska självklart kring byråval. Att göra sin research internt och definiera behoven tydligt innan man börjar se sig om efter e...
mer

Så gör du ditt varumärke hållbart

Är ditt företag ett hållbart företag eller ett företag som gör hållbara saker?  Ur ett hållbarhetsperspektiv skulle man kunna säga ...
mer

Raka vägen till lojalare kunder

Medlemskapet i lojalitetsprogrammet hanterades tidigare via ett fysiskt medlemskort och det fanns ingen digital integration. I ett försök a...
mer

Så vet du att du behöver en digitalbyrå

– Marknadschefens vardag har förändrats oerhört mycket de senaste åren. Det är så många begrepp och så mycket ny teknologi att hålla koll p...
mer

Vikten av att konsumera reklam som en 13-åring

En gång för länge sedan blev du intresserad av reklam. Någonting du läste, såg eller hörde fick dig att känna något. För någon av oss på Sh...
mer

“Social media security” är nästa stora trend

För cirka 15 år sedan började den utbredda användningen av anti-virusprogram och brandväggar. För några månader sedan fyllde Facebook 15 ...
mer

Optimera din digitala marknadsföring för samtliga försäljningskanaler

– Genom att aktivt mäta och följa hur marknadsföringen online påverkar försäljningen även i fysiska butiker får vi tillgång till mycket vär...
mer

Content Marketing – Så lyckas du

Bra content kan med relativt enkla medel förmedlas i form av enstaka budskap eller en kortvarig kampanj, men det är skillnad på content och...
mer

Customer Experience som konkurrensfaktor

Vad är egentligen Customer Experience? Customer Experience väljer många att koppla enbart till förståelsen för en persons köpresa medan ...
mer

Därför är kundupplevelse viktigare än prisade kampanjer

Många pratar kundupplevelse eller kundresor. Flera större framåtblickande svenska bolag har ersatt marknadschefen av en CCO, Chief Customer ...
mer

PR ska hjälpa dig att förtjäna varje krona av kampanjbudgeten!

- Hur många kampanjer börjar inte med att någon konstaterar att en viss produkt eller tjänst borde få mer förtjänad uppmärksamhet? Men ändå ...
mer

Webbutveckling – tips från webbyrån om hur du lyckas med samarbetet

Utvecklare har nästintill blivit en mytomspunnen figur och fördomarna är många. Är ni som jobbar med webbutveckling verkligen så annorlunda ...
mer

Byråbranschen är i konstant förändring

Oskar Wennberg har under fyra år arbetat med att matcha ihop företags behov inom reklam, webb, kommunikation, PR och digital marknadsföring ...
mer

Krönika: Vem bryr sig om kommunikation utan hjärta och puls?

Vi är för fega. För ängsliga. Vi är livrädda för att inte passa in, samtidigt hyser vi en önskan om att sticka ut. Och vad riskerar resultat...
mer

Digital marknadsföring för verkliga människor

 Vilka är de mest framstående fördelar du ser med att arbeta digitalt när det kommer till marknadsföring? I min värld är det mätbarheten so...
mer

Strävan efter den bästa supporten

- Tanken är att vi ska lägga mindre tid på enkla frågor och få mer tid till att lösa de mer komplexa och intressanta problemen, säger Karl L...
mer

Så kommer du igång med AI

Världens mest värdefulla tillgång är inte längre olja. Det är data och vad vi kan åstadkomma med hjälp av datan.  I en tid där gränserna ...
mer

Så kan kreativitet hjälpa er klara lågkonjunkturen – 7 tips att inspireras av

1. Var kreativ och anpassningsbar Vårt första tips är kanske det viktigaste men samtidigt det svåraste - du måste ta fram ditt kreativa ...