Growthpodden ger dig ständigt tips och råd på hur du ska generera digital tillväxt och hur du bäst arbetar datadrivet. Här listar vi några av favorit avsnitten. En podd skapad av Joni Lindgren, Growth Director, och Jasmin Yaya, Growth Lead, på digitalbyrån Rebel and Bird.
Growth ur ett ledarperspektiv – Från mindset till budget
Säkra digital tillväxt – 5 fokuspunkter för företagsledare. Jasmin och Joni ger dig detaljerade steg till vad du ska fokusera på för att få ditt företag att växa. Ett avsnitt där de också generöst förklarar vad en prioriteringsmodell och en North Star Metric är, samt några intressanta exempel från kundcase.
Prata med företagsledaren om dessa punkter:
Ledaren skulle inte hålla datan ren, men tilldela till exempel en budget för det.
Rekommenderade artiklar
Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/JBB-1024x677.jpg 800 529Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/Isadora_024.jpg 800 450- Företagsledare måste avsätta en ordentlig budget för insamling och underhåll av data.
- Du som ledare måste sätta och kommunicera mål som driver affärsnytta och användarnytta (North Star Metric).
- Ledarskaps-mindset: Lära sig snabbt genom experiment.
- Vad ska ledaren göra och vad ska delegeras till andra?
- Se till att din organisation följer upp effekterna av varje ny insikt som implementeras.
Bygga upp en helt datadriven marknads- och tillväxtavdelning
Growthpodden gästas av Madeleine Lindgren Lassoued, Head of Digital Marketing på M, Volvo Car Mobility. Madeleine berättar om hur hon som tidigare chef för digital marknadsföring på Bisnode byggde upp deras digitala marknadsförings- och tillväxtavdelning från grunden. Nu ska hon göra det igen, fast för Volvo Car Mobility.
Growth Hacking vs Growth Mindset
Joni och Jasmin berättar vad skillnaden är mellan Growth Hacking och ett Growth Mindset. De berättar också om vad det är som indikerar på att man har ett growth mindset. De går igenom varför man alltid ska utgå från att man ska nå 50 gånger fler människor än man gör just nu när man jobbar, hur dålig kommunikation sätter käppar i hjulet för growth och varför det är viktigt att satsa på saker som kan skala över tid.
Så kan data hjälpa butiker att skapa bättre kundupplevelse
Hör Jasmins populära trendspaning om hur de fysiska butikerna ska överleva. Jasmin och Joni Lindgren berättar om vad de fysiska butikerna behöver göra för att överträffa kundernas förväntan och köpupplevelsen online.
Jasmin har föreläst om hur butiker ska överleva för bland annat 200 expansionschefer inom butiksbranschen, för 400 fastighetsägare och butikschefer på Fastighetsvärldens seminarier Köpcentrum & Butiker 2018 samt Fastighetsmarknaden 2019 på Grand Hotel i Stockholm.
Kan kunder tänka sig att dela med sig av sin data till vilket pris som helst? Joni har provat Zozo-dräkten som ger henne skräddarsydda kläder, bara de fått läsa av hennes kroppsmått.
SEO för marknadschefer och produktägare
Vill du bli expert på SEO, sökmotoroptimering? I detta avsnitt av Growthpodden intervjuar Joni SEO-proffset David Jurelius. Han har många års erfarenhet av datavetenskap, analys och Google Analytics. David är grundare av appen Roy App och driver Youtube-kanalen DevTips.
David brukar dela upp SEO i tre områden.
- Den redaktionella – Vad skriver du på webbplatsen? Vad har du för innehåll och hur bygger du upp innehållet?
- Den tekniska – Är viktig för Googles Googlebot, som går igenom alla webbplatser. Att märka upp innehållet och strukturera det för Googlebot på ett bra sätt.
- Att få länkar – Pagerank-algoritmen som är grunden för hela Google, går ut på att om en webbplats länkar till en annan webbplats, går den första webbplatsen i god för att den andra webbplatsen är bra.
David ger tips till den som ska köpa in SEO-kompetens och svarar på frågor som; Vad kostar det att göra ett typiskt SEO-projekt?, Vad har lyckade SEO-projekt gemensamt?, samt ska man sluta köpa Google-annonser och satsa på SEO i stället?