Idag är framgångsrik sökmotoroptimering beroende av både processtänk och ett nyanserat team av kompetenser, där den rätta mixen leder till bättre ranking, fler besökare och större impact.
Dagens sökrobotar är otroligt mycket smartare än sina yngre jag. Istället för diverse ful-hack diskuterar seriösa sökmotoroptimerare numera hur man bäst ska förhålla sig till EAT (Expertise, Authority, Trust), artificiell intelligens och datalingvistik. För idag handlar SEO inte om att fuska sig till en bra ranking utan om att bygga ett starkt varumärke genom användarfokuserat och optimerat innehåll. Innehåll som framställer avsändaren som en tillförlitlig auktoritet och expert inom sitt område. Långsiktig strategi slår därför kortsiktiga hacks, och för att hålla kursen behöver fler kompetenser adderas till SEO-teamet. Tillsammans med ett nytt holistiskt angreppssätt.
– Många håller fast vid den gamla tidens SEO och lägger timmar på att se till så att sajtens metabeskrivningar är max 156 tecken långa, men vill inte lägga en minut av sin tid på SEO-strategi eller analys. Det gör SEO:n enbent, säger Marcus Morän, Head of SEO på Bombayworks.
Googlebot vill bli en riktig pojke
Googles sökrobot Googlebot, som indexerar de sidor som visas i sökresultaten, har vuxit upp. Med hjälp av maskininlärning, Natural Language Processing och förbättrad hantering av enorma datamängder har den blivit intelligent – och mer människolik. Som en digital Pinocchio strävar Googlebot efter att i största möjliga mån efterlikna mänskligt beteende. Att bli en riktig pojke, eller snarare, en vuxen karl.
Rekommenderade artiklar
Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/JBB-1024x677.jpg 800 529Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/Isadora_024.jpg 800 450– Sajtägare behöver inte längre hålla Googlebot vid handen på samma sätt. Boten är en tänkande entitet som drar egna slutsatser, och inte låter sig manipuleras som förr i tiden. Den som inte spelar enligt reglerna, och låter användarupplevelsen stryka på foten, kan räkna med bestraffning i slutändan, säger Marcus Morän.
Google gillar det människor gillar
Numera behövs varken skumma redirects, ryska länkfarmar eller annat fusk. Det som krävs för att lyckas är istället bra innehåll – efter tumregeln att det som människor gillar, gillar också Google. Så långt inget nytt under solen.
Du blir inte en auktoritet i sökresultaten genom att följa gårdagens slitna SEO-principer. Det krävs strategi och analys, utarbetade i linje med ditt varumärke och dina mål.
Här kommer det holistiska synsättet in. För att få till ett meningsfullt och optimerat innehåll behövs mer än en teknisk ensamseglare. Nu behövs ett gäng olika kompetenser, för SEO kräver mål och mening – syfte och solid strategi. Sådant behöver integreras redan i början av utvecklingsprocessen, inte i slutet. Aktörer som tidigare sågs som mer eller mindre frikopplade från SEO-processen kan (och bör) utbildas i hur deras roller kan påverka företagets synlighet på webben.
– Du blir inte en auktoritet i sökresultaten genom att följa gårdagens slitna SEO-principer. Det krävs strategi och analys, utarbetade i linje med ditt varumärke och dina mål. En holistisk syn på hela processen, där teknisk kompetens bara är en del av laget, behövs för att sluta gissa och börja veta, säger Marcus Morän.
Bygg ett team för holistisk SEO
Projektledaren
Det är projektledarens jobb att kunna göra interna beställningar utifrån ett SEO-tänk med hänsyn till plattformens begränsningar, teamets kompetenser och kundens uppsatta mål.
Utvecklaren
En person som optimerar sajtens indexerbarhet och prestanda behövs alltid. Bäst blir det om det är samma person som konfigurerat servern och utvecklar ny funktionalitet.
Copywritern/Content Managern
Faktiskt innehåll är en förutsättning för att synas i sökresultaten. Duktiga skribenter som hittar i ett CMS krävs för att styra den redaktionella delen av uppdraget.
Analytikern
En person som kan hantera data såsom sökvolymer och trafikestimat bör finnas på plats innan ett initiativ drar igång. Utan en analytiker kommer det famlas i mörkret.
Designern
Dålig UX skapar friktion som begränsar engagemanget på din sajt – inte minst på mobilen. En strömlinjeformad användarupplevelse ger klara fördelar i sökresultaten.