Hur ska du göra med den digitala marknadsföringen under coronakrisen? Ska allt sättas på paus eller är det nu du ska accelerera? Christian Rudolf, Kristina Ekman, Fredrik Colling och Andreas Bengtsson ger dig svaren.
Christian Rudolf, ägare och sökmotorkonsult på Topdog
Vår ansats är att man ej skall dra ned på sina Google investeringar. Anledningen till detta är:
1. Google trafiken via SEO (och Adwords) är end funnel trafik. Det betyder att användarna har pengarna i handen och är redo att spendera dem. Finns du inte där när användarna behöver något, spenderas pengarna hos någon annan. End funnel trafik är den sista mediainvesteringen man drar ned på.
2. SEO är i grunden ett förbättringsprojekt av websidan. Gör man SEO rätt, påverkas all annan trafik också positivt, då man förbättrar webbsidan ur användarnas perspektiv.
3. Topdogs åsikt är dessutom att man skall öka sin content marketing i Google. Dels content marketing det bland de billigaste marknadsföringen man kan göra men den stärker också webbsidan på de konverterande orden, dvs de orden där användarna har stålarna i handen och är redo att spendera.
Tips på aktivitet med snabb effekt: Exempel på lågt hängande SEO frukt man kan ta tag i är att förbättra sina title och description i Google. Googles användare utvärderar vad som står i Title och description och väljer därefter vad man skall klicka på. Skrivs dessa mer klickvänligt, har man efter en vecka, mer trafik till sin websida (Tydlig process för förbättring av Title och description https://topdog.nu/sokmotoroptimering/titel-och-description/ finns här).
Christian Rudolf, ägare och sökmotorkonsusult på Topdog.
Läs mer om SEO här: 5 saker du måste veta om SEO.
Andreas Bengtsson, CEO på DigiView
Tiderna vi nu befinner oss i ställer stora krav på oss som ledare och framförallt som marknadsförare och det ligger stor vikt vid att se över sina egna marknadsföringsinsatser. I en kris där alla branscher påverkas olika mycket i kombination med varje bolags unika förutsättningar i denna kris så ser jag 3 övergripande rubriker som varje marknadsförare bör reflektera över framåt:
- Var en tydlig ledare – Som människa så ligger det i vår natur att under oroliga tider söka efter en stark ledare som kan visa vägen framåt som skapar en känsla av trygghet och framtidstro. Och detta gäller även i våra egna organisationer och team, som ledare i ett marknadsteam ligger det stor vikt vid att upprätthålla en mänsklig och öppen intern dialog med tydliga riktlinjer för att möjliggöra eget besultsfattande och snabbt agerande hos varje individ.
Och nu pratar jag inte om att kommunicera att era kollegor får jobba hemifrån utan jag vill att du reflekterar över om ni som bolag har/kan ta en naturlig position i detta som ger ett genuint värde till er kundgrupp?
- Visa vägen framåt – Samma mekanik kring sökandet efter ledarskap under oroliga tider blir även viktigt i den faktiska kommunikationen och den digitala marknadsföringen för dig som bolag, nu skapas det utrymme att kliva fram och visa vägen framåt i din bransch. Och nu pratar jag inte om att kommunicera att era kollegor får jobba hemifrån utan jag vill att du reflekterar över om ni som bolag har/kan ta en naturlig position i detta som ger ett genuint värde till er kundgrupp? Om ni bedömer att det finns så bör du sedan undersöka över vad dina kunder har för frågeställninga och känner för oro, sedan baserat på vad du finner skapa innehåll med målbilden att vara ledaren som visar vägen framåt.
- Riskanalys av innehåll och distribution – Gå igenom samtlig nuvarande aktiv digital marknadsföring och reflektera över huruvida nuvarande annonser upplevs i det nya klimatet, det kanske är värt att pausa tillsvidare eller göra enkla justeringar. Överväg att pausa programmatiska köp på nyhetstunga annonsnätverk för att skydda varumärket från att exponeras i negativa sammanhang bland oros rubriker, då riskerar ni att förknippas med den känslan och för de flesta bolag så är det svårt att hitta relevans här och ofta blir det motsatt effekt. Här finns givetvis undantag för exempelvis digitala doktorer, psykologer som erbjuder ett relevant värde.
Slutligen så tror jag att det viktigaste för dig som ledare att påminna dig själv om att göra en positiv skillnad i människors liv. För att möjliggöra detta så krävs det att du är närvarande och förstår de personliga och professionella utmaningarna som dina kollegor och deras nära och kära upplever under krisen.
Andreas Bengtsson, CEO på DigiView.
Kristina Ekman, Social media manager och marknadsansvarig på Mediamind
– Vi på Mediamind uppmanar företag att inte gripas av panik utan att istället tänka framåt och se detta som en möjlighet att stärka upp sin digitala närvaro på rätt sätt.
Kristina menar att en stor möjlighet för företag i dessa tider är webbutveckling.
– Det digitala navet hos ett företag är hemsidan. Vår uppmaning är att fortsätta jobba med uppdateringar på siten så som SEO-optimering, detta för att inte tappa värdefull ranking i organiska sökningar. Det är också ett bra tillfälle att uppdatera och förbättra sin hemsida visuellt. Det är hit dina kunder kommer först när de vill ta reda på något om ditt företag, säger Kristina.
– Vi ser stora möjligheter för företag och verksamheter att konvertera en del av sin försäljning till nätet. Har man inte kommit så långt i sin verksamhet än men har tankar på det och möjligheten finns- då är en webbshop något vi rekommenderar. Med rätt kompetens och hjälpmedel kan man sätta upp en fungerande webbshop på några veckor.
Även om din handel inte sker digitalt i dagsläget så kräver dessa tider proaktivitet och kreativitet.
– När handeln flyttas från fysisk handel till näthandel så krävs det att ditt företag har en väl fungerande hemsida. Har ditt företag ingen bra hemsida i dagsläget så är det hög tid att skapa en. Även om din handel inte sker digitalt i dagsläget så kräver dessa tider proaktivitet och kreativitet. Hur kan du konvertera din verksamhet och profitera på den via en digital plattform?
Kristina berättar att Mediamind råder sina kunder till att vara eftertänksamma men inte rädda. Samtidigt måste man ha förståelse för att situationen som vi befinner oss i slår hårdare mot vissa branscher än andra.
– Är man en utbildningsaktör eller en advokatbyrå så är möjligheterna idag många att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet utan att det påverkar intäkterna allt för mycket. Som utbildningsaktör kan många istället erbjuda digitala utbildningar istället för att träffas i fysisk form. Helt plötsligt skapas en ny möjlighet. Det finns många andra branscher där det också kan skapas nya möjligheter. Vi ser idag att allt fler vanliga restauranger erbjuder Take away i större volym, eller hemkörning. I dom fallen med lite is i magen så behöver man inte förändra sin digitala marknadsföring speciellt mycket, utan det handlar mer om att korrigera själva budskapet i marknadsföringen och här ser vi att allt fler vill ha hjälp med detta.
– Många verksamheter kan idag använda digitala verktyg i sin kommunikation och på så vis fortsätta som vanligt via telefon, teams, google hangout etc.
Kristina Ekman, Social media manager och marknadsansvarig på Mediamind.
Fredrik Colling, CEO på Dazy
Nu gäller det för marknadsavdelningen att vara lite extra kreativ och effektiv. I tider när många arbetar hemifrån antar vi att fler ägnar ännu mer tid till att vara uppkopplade och bör därför i större utsträckning vara tillgängliga på mail och sociala medier. Webbplatsen och digitala kanaler är därför viktigare än någonsin i företagens kriskommunikation. I dessa tider måste fler från företagets övriga avdelningar hjälpas åt för att man ska nå ut med sina budskap.
9 förslag till marknadsarbete i kristider:
1. Content recycling
– Återanvänd content ni tidigare använt i andra sammanhang och publicera som artiklar eller content offers på er webbplats.
2. Avsmalna er annonsering
– Ställ in er annonsering till att riktas mot för tillfället relevanta målgrupper snarare än att endast dra ner budgeten överlag.
3. Arbeta med sociala medier
– Att dela artiklar på Linkedin, Facebook etc är gratis. Om alla på företaget hjälper till att dela era artiklar får det spridning utan att ni behöver betala för annonsering.
4. Arbeta med beeswarming
– Detta innebär att alla medarbetare går in på Linkedin-profiler som ni tycker är intressanta. I samband med att någon sträcker ut en hand till personen känner denne att den har fått uppmärksamhet när ett stort antal besökare från samma arbetsplats besökt profilen.
5. Update content
– Gammalt content kan få nytt liv och aktualiseras med enkla medel. Addera info om saker som händer just nu och byt ut inaktuellt innehåll i gamla artiklar.
6. Vara aktiv på SoMe
– Kommentera på andras inlägg som är intressanta för ert företag eller bransch på LinkedIn. Aktivitet på sociala medier syns för andra människor och kan ge ringar på vattnet.
7. Var intressanta på SoMe
– Finns det information som bara ni sitter på som vore av intresse för era kunder, företag, eller landet i stort?
8. E-mailkampanjer
– Skicka era hjälpsamma artiklar till ert nätverk via e-post. Billigt och mätbart.
9. Se över lojalitetsprogram
– Finns det något extra ni kan göra för att hjälpa era nuvarande kunder? Medlemserbjudanden, digitalt medlemskap, större rabatt för längre commitment etc.
Fredrik Colling, CEO på Dazy.