I en tid av digitalisering och social distansering är det viktigare än någonsin att personifiera sitt varumärke. Kunder vill ha transparens och personlighet för att känna förtroende – och då är den mänskliga faktorn avgörande. En thought leader är just det: en person som inger förtroende. Någon som kunderna vill lyssna på och själva vänder sig till för kunskap och insikter. Isadora Cugler, delägare på Spotlight, ger dig 5 tips på hur ditt företag blir en personlig och engagerande thought leader.
Vi har sett det i marknadsföring under decennier: företag använder kända personer för att öka kännedom eller för att låta kändisen representera något företaget vill förknippas med. Trenden tycks starkare nu än någonsin. Men du behöver inte Zlatan eller Måns Zelmerlöw för att stärka ditt varumärke. Tvärtom – den mest trovärdiga experten på just det ni gör finns redan på företaget. Problemet är bara att även dina konkurrenter har experter – och konkurrensen om kundernas intresse hårdnar i takt med att allt fler säger samma sak, på samma sätt och i samma kanaler.
Därför gäller det – nu kanske mer än någonsin – att kommunicera på ett sätt som känns personligt och som verkligen engagerar mottagaren. Spotlight har hjälpt många företag att bygga förtroende och anseende genom att ta en thought leadership-position och vi har under åren identifierat fem framgångsfaktorer för att stärka relationen med målgruppen:
1. Säg inte allt överallt
Den kanske vanligaste fallgropen är att fastna i ett inifrån-och-ut-perspektiv. I stället för att utgå från kunden och omvärlden och sedan välja rätt kanal för rätt budskap och målgrupp väljer många företag att basunera ut allt de vill säga om sig själva i alla kanaler. Det är varken särskilt effektivt eller effektfullt.
Rekommenderade artiklar
Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/JBB-1024x677.jpg 800 529Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/Isadora_024.jpg 800 4502. Undvik överflödigt nonsens
För att målgruppen ska orka och vilja ta till sig av det du säger så måste innehållet vara tillräckligt intressant. Det ni säger – oavsett om det är i förtjänade, sociala, köpta eller egna kanaler – ska ha en tydlig aktualitet eller en sense of urgency för kunderna. För att lyckas med det behöver du tänka brett och gärna utgå från aktuella branschutmaningar eller omvärldstrender.
3. Varva kommunikation med konversation
En thought leader som inte lyckas engagera sin mottagare riskerar snart att hålla monolog för döva öron. Era sociala plattformar är ovärderliga för att driva engagemang och öppna upp för intressanta dialoger, se till att investera tid i det på daglig basis. Att initiera eller hänga på en debatt i någon branschfråga är också ett effektivt sätt att väcka engagemang hos din målgrupp.
4. Ifrågasätt din egen bransch
Att utmana och ifrågasätta sitt eget verksamhetsområde är ett tacksamt sätt att väcka nyfikenhet och skapa gillande; särskilt när det går ut på att ta kundens parti. Vilken ny kunskap och vilka nya perspektiv kan du bidra med för att hjälpa kunderna? Något som andra inte har kommunicerat redan eller som går emot det som andra experter hävdar? Identifiera och kommunicera några sådana inslag och ni kommer garanterat att stärka er trovärdighet som thought leader.
5. Behåll glimten i ögat
Att lyckas kombinera kunskap och trovärdighet med inspiration och underhållning är en konst – men också en viktig framgångsfaktor. Humor gör sig bäst i lättillgängliga format som poddar, webinars och rörligt innehåll – men även i dialog med kunderna på sociala kanaler och i mediala sammanhang, för den som behärskar spontaniteten.
Isadora Cugler är delägare på Spotlight.