Hur ska du som marknadschef agera under coronakrisen? Varför lyckas vissa företag bättre än andra under och efter tider av ekonomisk nedgång? Oskar Wennberg på AgencyMatch ger dig svar.
Ingen kan neka till att vi lever i oerhört prövande tider. Men mitt i all denna misär som coronaviruset har fört med sig är det samtidigt väldigt viktigt att blicka framåt, att inte stanna upp. För att kunna blicka framåt måste vi börja med att backa bandet. Hela vägen tillbaka till 2010. Där finns lärdomar som det finns all anledning till att återkomma till nu
2010 hade världen precis börjat återhämta sig från finanskrisen. I en studie av Ranjay Gulati och Nitin Nohria på Harvard Business School analyserades 4700 företags strategier och resultat under tre stora globala recessioner; 1980 – 1982, 1990 – 1991 och 2000 – 2002. Studien, som tog ett år att genomföra, fokuserar på företagens strategier de tre åren innan recessionerna, under själva recessionerna och efter.
The 9 %
“The 9 %” – låter lite som en sci-fi-serie på Netflix va? I detta fallet är det mindre sci-fi och mer sunt förnuft som ligger bakom.
Rekommenderade artiklar
Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/JBB-1024x677.jpg 800 529Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/Isadora_024.jpg 800 450Av alla företag som analyserades var det en liten grupp som stack ut. Den här gruppen – 9% av företagen – blomstrade efter den ekonomiska nedgången. De presterade bättre ekonomiskt än vad de hade gjort innan krisen. Dessutom hade de mer än 10% högre tillväxt och ökade vinster än sina konkurrenter. Vad gjorde de som var så annorlunda?
Fyra svar på ekonomisk nedgång
Ranjay Gulati och Nitin Nohria kom fram till att det finns fyra olika svar på ekonomisk nedgång:
Företag som agerar förebyggande, som primärt fokuserar på defensiva åtgärder och är mer fokuserade på att undvika förluster och minimera risk än sina konkurrenter.
Företag som agerar avancerande, som investerar mer i offensiva åtgärder med mer uppsida än vad konkurrenterna gör.
Pragmatiska företag, som kombinerar defensiva och offensiva åtgärder.
Progressiva företag, som sjösätter den optimala kombinationen mellan offensiva och defensiva åtgärder.
Redan nu kan du kanske gissa vilka de nio procenten är? ”
- Företag som skär ned kostnader tidigare och mer än sina konkurrenter har lägst sannolikhet, 21 %, att springa förbi sina konkurrenter när krisen är över.
- 85 % av de företagen som leder tillväxten på väg in i en recession lyckas inte bibehålla sitt momentum i dåliga tider och får se sig passerade av sina konkurrenter.
- Företag som vågat investerar mer än sina konkurrenter under krisen har trots det bara 26 % chans att bli ledare efter den ekonomiska nedgången.
Så, vilka är vinnarna? Som så ofta här i livet handlar det om balans. I detta fallet mellan att skära i kostnader på rätt sätt och att investera smart i framtiden. Du måste vara progressiv!
Företag som satsar på att selektivt minska kostnader genom att fokusera på effektivisering samtidigt som de investerar i framtiden genom att spendera pengar på marknadsföring och utveckling är de som kommer ut som vinnare på andra sidan krisen.
Vad kan du göra?
Självklart är det inte så enkelt som att bara vara lite defensiv och lite offensiv och vips så blomstrar affärerna. Likviditet är en förutsättning och många branscher är hårt utsatta just nu. Men om du har möjligheten är detta rätt väg att gå. Det gäller bara att satsa på de smarta åtgärderna. Här är fem saker du kan börja med idag.
Se över dina byråsamarbeten (defensiv åtgärd)
Nyckeln här är att du inte ska dra i handbromsen. Fokusera istället på vad som blir mest effektivt och hur du får ut mest av din budget. Finns det processer med din befintliga byrå som du kan effektivisera? Har du en fullservicebyrå idag kan du se över möjligheten att vända dig till mindre specialistbyråer för att jämföra. Samma sak om du redan använder dig av ett gäng specialistbyråer – kanske är en fullservicebyrå mer effektivt för dig just nu?
Satsa på varumärkesbyggande kommunikation (offensiv åtgärd)
En undersökning från Kantar visar att bara 8 % av konsumenterna vill att företag ska pausa sin annonsering på grund av Corona. 92 % av er målgrupp vill alltså höra ifrån er! Däremot förväntas det av företagen att ta ansvar, att hjälpa människor i deras dagliga liv och att inte utnyttja situationen. Samtidigt vet vi att många annonsörer faktiskt har pausat sin annonsering. Är dina konkurrenter bland de som har tryckt på stoppknappen har du ett gyllene läge att flytta fram dina positioner genom varumärkesbyggande initiativ som är anpassade för den unika situationen som vi befinner oss i.
Slå din reklambyrå en signal redan idag för att diskutera hur ni kan gå vidare.
Utveckla e-handel (offensiv åtgärd)
Har du redan tagit steget och gett dig in i e-handel? Bra! Men det finns alltid saker att förbättra och ingen tid är bättre än nu.
Har du länge gått och funderat över hur e-handel skulle kunna implementeras i er verksamhet men aldrig kommit till skott? Då är det hög tid. Amazon växer så det knakar just nu och du vill inte stå kvar på perrongen när tåget väl har gått.
Kontakta en specialist på e-handel för att börja undersöka möjligheterna.
Digitalisera mera (defensiv och offensiv åtgärd)
Fundera över vilka processer i er affär som kan digitaliseras. Förmodligen finns det en hel del. Kanske finns det helt nya tjänster som ni kan erbjuda genom att digitalisera? Detta är en defensiv åtgärd eftersom du fokuserar på att effektivisera. Samtidigt är det offensivt eftersom du fokuserar på att utveckla verksamheten.
Ta hjälp av en byrå som är specialiserad på digitalisering och tjänstedesign.
Effektivisera och förbättra intern kommunikation (offensiv åtgärd)
Effektiv och bra intern kommunikation höjer arbetsmoralen, minskar konflikter och får alla på arbetsplatsen att må bättre. Med en satsning på den interna kommunikationen har du alltså goda förutsättningar att både ta dig igenom krisen på bästa sätt men också komma ut starkare på andra sidan. Men vägen dit är inte enkel. Det krävs förmodligen nya system och verktyg.
Som tur är finns flera digitala kommunikationsbyråer som är riktigt vassa på intern kommunikation, både ur kommunikations- och systemaspekten.
Det finns såklart massor du kan göra. Det gäller bara att prioritera rätt och tänka till en extra gång för att hitta den perfekta balansen. Gör du det har du alla möjligheter i världen att både springa förbi och varva konkurrenterna.
Oskar Wennberg är medgrundare av AgencyMatch.