Det pratas mycket om förändrade beteenden till följd av pandemin. Även marknadschefers beteenden har förändrats. Fler och fler blickar mot byråer utanför den egna staden och det ger nya möjligheter! Vi har pratat med Sebastian Holm, VD på BONZAI AgencyMatch, om att samarbeta på distans.
– Tidigare har vi upplevt att kunder helst av allt vill arbeta med en byrå som finns med kontor i den staden man själv sitter i. Under pandemin har det förändrats. I flera av de byråvalsprocesser som vi arbetar med på AgencyMatch just nu är det plötsligt helt oviktigt. När man ändå inte kan trängas i ett konferensrum är det många som tar chansen och breddar sitt urval. Istället för att bara titta på byråer i sin stad kan man nu välja mellan byråer i hela Sverige. Ett större urval höjer såklart sannolikheten för ett riktigt bra byråval. Även i vårt andra affärsområde, Great State, där vi hjälper byråer som söker nya ägare och vice versa ser vi tydliga tendenser till att geografin blivit mindre viktig, säger Sebastian.
Vilka fördelar finns med samarbete på distans?
– Fördelarna är många. Framför allt sparar man massvis med tid genom att slippa åka till möten på olika kontor. Det är dessutom bra för miljön! Utöver det tenderar folk att gå mer rakt på sak i onlinevärlden. Fokuset blir ett annat. Då är det också viktigt att avsätta lite tid för att få med det personliga. En digital AW, fika eller liknande kan vara bra för att få mjuka upp relationen.
Rekommenderade artiklar
Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/JBB-1024x677.jpg 800 529Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/Isadora_024.jpg 800 450Hur lyckas man med ett samarbete på distans?
– Egentligen på precis samma sätt som ett ”vanligt” samarbete: Med fokus på en bra struktur, tydliga agendor för avstämningar och med en genomtänkt projektplan. Sen gäller det såklart att ha en bra plattform för möten. Zoom, Teams eller liknande. Se alltid till att ha bra en uppkoppling. Teknikstrul ska inte behöva stå i vägen för ert viktiga arbete. Jag upplever att de allra flesta har bra koll på de här sakerna vid det här laget.
Hur tycker du att marknadschefer ska tänka kring sina byråval just nu?
– Först och främst måste man göra en ordentlig inventering av sina behov, både på kort och lång sikt. De har garanterat förändrats mycket senaste året. Många behöver göra strategiska anpassningar och förändringar för att svara upp mot kundernas nya krav och förväntningar. Det i sin tur leder förmodligen till att man behöver en ny uppsättning kompetenser i sitt team.
Vilka kompetenser är det stor efterfrågan på just nu?
– Everything digital! Många företag ser möjligheter med att springa ikapp och förbi sina konkurrenter genom att förbättra den digitala upplevelsen. Det innebär att man ser över hela kundresan, hur varumärket och kommunikationen uppfattas och hur man kan leverera en bättre upplevelse till sina kunder. Ibland innebär det stora omtag, men ofta handlar det om att åtgärda en rad mindre saker som ger stor effekt. Många digitala byråer har gått riktigt bra under pandemin, vilket får ses som ett kvitto på kundernas digitala fokus.