En kunskapsportal och ett forum för diskussion där kunder och byråer kan mötas för att få bättre förståelse för varandra. Så beskriver Sebastian Holm, VD på BONZAI AgencyMatch och initiativtagare till Byråvärlden den nya plattformen.

– Det finns ett par olika nyhetssajter som rapporterar om vad som händer i kommunikationsbranschen, vilken byrå en kund har valt, vilken copywriter som har bytt jobb. Men det saknas en tydlig plats där insikter, kunskap och diskussion står i fokus, något som för branschen framåt, säger Sebastian.

Varför har ni tagit initiativ till Byråvärlden?

– I flera undersökningar, både sådana vi själva gjort och som andra har gjort, har vi sett ett glapp mellan kunderna och byråerna. I viss utsräckning saknas förståelse för varandra. Det är också något som ofta kommer fram i de kundkontakter jag har genom AgencyMatch. Det kan handla om allt från att kunderna upplever byråernas erbjudanden som otydliga och luddiga till att byråerna upplever utmaningar med ovana beställare.

Förutsättningarna för att kunna skapa något som gör skillnad för branschen var goda. Sedan en tid tillbaka samarbetar AgencyMatch med nätverket Marknadscheferna. Marknadscheferna når nära 12 000 marknads- och kommunikationschefer samt 4 000 VD:ar och försäljningschefer genom sitt mediahus. Genom Byråvärlden kompletteras de befintliga kanalerna med ett avgränsat forum för innehåll från byråer.

– Marknadscheferna når alla i den målgruppen som byråerna vill prata med. Samtidigt finns det ett behov i den målgruppen att få relevant och kärnfullt innehåll serverat till sig. På vårt håll har vi ett nätverk med över 200 byråer. Att skapa en plats för de här parterna att mötas på för att bättre förstå varandra blev väldigt självklart. När jag tittar tillbaka på det kan jag knappt förstå hur jag inte har tänkt på det här tidigare, säger Sebastian leendes.

Vilken typ av innehåll kommer läsaren att kunna ta del av på Byråvärlden?

– Våra partnerbyråer kommer att dela med sig av sina insikter och sin kunskap. Vi vill lyfta fram specialisterna, människorna bakom, som finns därute och låta de dela med sig av sånt som de brinner för. Fokuset ligger på att hjälpa människor som arbetar i kommunikationsbranschen att utveckla sin egen kunskap. Det blir trendspaningar och tips och förhoppningsvis en hel del debatt. Just debatt är viktigt för branschens utveckling. 

– När det gäller publiceringstakten ligger vi just nu på en artikel i veckan men kommer att växla upp en hel del framöver. Framöver hoppas vi snarare kunna ligga på en om dagen. Men det handlar också om att lyssna på vår målgrupp. Hur mycket innehåll vill de ha innan det blir för mycket, frågar sig Sebastian.

Att få feedback på innehållet ser Sebastian som en nyckel för att Byråvärlden ska fortsätta att utvecklas och för att vara så relevanta som möjligt.

– Vi hoppas och uppmanar våra läsare att ge oss feedback på innehållet. Använd kommentarsfälten för att diskutera, skicka ett mejl med önskningar om vad du vill lära dig mer om. All feedback är välkommen. Det handlar inte bara om vilka ämnen vi ska ta upp. Det är också oerhört viktigt att titta på olika format. Vill våra läsare ta del av innehållet i form av en pod? Då startar vi en pod! Vill de ha mer rörligt? Mer rörligt it is. Den som inte utvecklas tillsammans och med hjälp av med sin målgrupp går en säker död till mötes, säger Sebastian och fortsätter:

– Detsamma gäller vilka kanaler vi ska synas i. Idag når vi ut genom ett mailmagasin som går ut till Marknadschefernas mottagare. Innehållet på vår plattform delas på LinkedIn, Twitter och Facebook. Partnerbyråerna kommer också att arrangera olika events och seminarier under året.

Just nu har Byråvärlden fyra Content Partners och flera är på ingång. Utöver det egna bolaget är det Bästa Kompisar i Malmö, Bombayworks som finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Mumbai och The Amazing Society i Stockholm.

Hur tänker ni kring era partners – kan vilken byrå som helst bli partner?

– Byråvärlden är samfinansierat mellan oss, våra Content Partners och Marknadscheferna. Vårt mål är att ha en så stor variation som möjligt. Stora och små, fullservice och nisch, digitala och analoga. Poängen är att få in flera olika perspektiv, ett ”å ena sidan, å andra sidan”-tänk. Så länge en byrå har värdefullt innehåll att bidra med till läsarna är de välkomna att höra av sig för att diskutera ett partnerskap.

Din feedback är värdefull. Klicka här för att berätta vad du tyckte om innehållet.