Antalet byråer som arbetar med content är enormt många och därför är det viktigt att du håller tungan rätt i mun när du väljer vem du ska samarbeta med. För att hjälpa dig i ditt val kommer här fem tips från Sebastian Holm och Oskar Wennberg på AgencyMatch, om vad som kan vara viktigt att tänka på när du köper contentproduktion. 

Den stora utmaningen med content marketing är att hitta tiden till att faktiskt producera innehåll. Förvånansvärt många strategier stannar just där och realiseras aldrig på riktigt. Men de företag som har förstått kraften i värdeskapande innehåll ser till att hitta tiden eller väljer med omsorg en byrå som svarar upp mot kraven. 

Här har vi samlat fem saker du ska tänka på när du ska välja contentbyrå.

Inte bara contentbyråer arbetar med content

Att epiteten på byråmarknaden flyter samman har nog inte undgått någon som gett sig på att välja ny byrå. När du gör din research kring vilka byråer som skulle kunna passa uppdraget räcker det inte att googla ”contentbyrå + X stad”. De flesta byråerna arbetar med flera olika former av innehållsproduktion och därför måste du ha ett öppet mindset när du gör din research. Utgå ifrån dina behov, inte vad byråerna kallar sig.

Vilka kompetenser behöver du?

Kanske är det en kundtidning som ska produceras? Eller digitalt innehåll på flera olika platser? En podcast? Eller kanske vet du inte ännu vad som ska produceras? Är det flera olika typer av innehåll som ska produceras kommer du att behöva olika kompetenser i arbetsgruppen hos byrån. Många byråer arbetar både med anställda och ett nätverk av frilansare. Människorna som ska stå för strategin och produktionen bör ha kunskap om era produkter, er bransch och er målgrupp. Om det är så att den kompetensen du efterfrågar inte finns anställd hos byrån är det viktigt att du även får träffa frilansare som är tänkta att ingå i arbetsgruppen för att du ska kunna göra en ordentlig bedömning.

Var tydlig med dina målsättningar

Om du vill ha offerter av hög kvalitet är tydlighet gällande målsättningar din bästa vän. Är målet att generera leads? Hur många leads? Är målet att öka varumärkeskännedomen? Med hur mycket? Genom att vara tydlig med vilka dina målsättningar är, hjälper du byrån att sätta sig in snabbt i uppdraget och du kan då få lösningsförslag som är i paritet med dina målsättningar.

Referensuppdrag

Be byrån att presentera referensuppdrag som de tidigare har producerat med inriktning mot din målgrupp. Förbered ett antal frågor som är relevanta för uppdraget. Frågorna ska inte bara beröra resultatet som kunden fick ut av att anlita byrån, utan tänk också på att fråga HUR samarbetet fungerade i praktiken. Då får ni en förståelse och en inblick i hur ett samarbete med byrån faktiskt fungerar. 

Vilka insikter har du om målgruppen?

Du har säkerligen massvis med data och insikter kring målgruppen. Detta i kombination med byråns kompetens kan ge fantastiska resultat. Dela med dig av dina insikter om målgruppen redan under din byråvalsprocess och be om byråns tankar kring hur de tänker sig att använda datan och insikterna för att skapa innehåll som träffar rätt i målgruppen.

dela artikeln med