Tusen saker att hinna med och alldeles för lite tid. Känns det igen? Marknadsföring och kommunikation kräver mycket och det är lätt att gå vilse. Lägger du fokus på rätt saker? Gör insatserna skillnad för dina kunder? Fullservicebyrån Oh My guidar dig genom några enkla steg för att få fart i din kommunikation. Givetvis med fokus på det viktigaste du har - kunden.
Kundernas krav ökar hela tiden. Teknikbolagens framfart, med Spotify och Netflix i spetsen, har gjort oss vana vid sömlösa upplevelser och friktionsfria funktioner, vilket nu sätter press på alla discipliner. I Harvard Business Review (2015) kan vi läsa att en tillfredsställande upplevelse är den nya normen. Det är i den sammankopplade upplevelsen magin ligger. De som kan ha kontroll över sin kundresa, från första till sista kontaktytan, och berätta sitt varumärkes story strösslat över hela färden är morgondagens vinnare. En fullt sammankopplad upplevelse ger enligt undersökningen ett lyft på 52% gentemot de som förnöjsamt arbetar efter principen ”så länge allt är helt och rent är det bra”.
Tre steg till att ta kontroll över kundresan: 1. Kartlägg och prioritera. 2. Våga välja kanaler. 3. Var orimlig.
Men hur gör man? Var ska man börja? Oh My har med hjälp av ett starkt fokus på kundupplevelse och gedigna kunskaper inom beteendeekonomi tagit fram ett ramverk som hjälper dig ta kontroll över kundresan.
Rekommenderade artiklar
Bonnierförlagens CMO, Jenny Bjuhr Berggren, om förändringsarbete
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/JBB-1024x677.jpg 800 529Varumärkets mänskliga röst viktigare än någonsin
Byråvärlden https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2019/02/byråvärlden.svg 0 0 https://byravarlden.se/wp-content/uploads/2021/03/Isadora_024.jpg 800 4501. Kartlägg och prioritera
Psykologen och Nobelpristagaren Daniel Kahnemans forskning visar att våra minnen fungerar på ett väldigt speciellt sätt. Det är de starka upplevelserna som består. De som är utsatta för mycket press eller hamnar mot slutet av en resa är det som lämnar starkast intryck hos oss. Så, var noggrann. Gå igenom alla dina kontaktytor och kartlägg kundresan tydligt. De bästa varumärkena skiljer inte på kampanj och vardag. Se till att kundupplevelsen och varumärket sjunger i harmoni genom hela kundresan.
2. Våga välja kanaler
”Vad ska vi göra på LinkedIn då?”. Att våga välja kanaler är lika viktigt som att prioritera ytor. Det kommer inte komma färre kanaler i framtiden, så våga välj vilka kanaler ditt varumärke ska vara aktiv på. Se till att du kan svara upp mot kundernas förväntningar på tillgänglighet och försäkra dig om att du inte bara skapar ännu en huvudvärk som du inte har kontroll över. Många av de nya digitala kanalerna handlar om tillgänglighet och dialog. Om du har ett publiceringsschema för sex månader framåt och däremellan inte loggar in, då gör du inte medierna särskilt sociala.
3. Var orimlig
På Oh My har vi gjort allt från att klä in anbud i norrländskt furu till att trycka drömmar på handbollslandslagets matchställ. Eftersom vi tror att det är peakarna som gör skillnaden i kundresan måste vi också tillåta oss att vara lite orimliga ibland. Samma gäller för dig, hitta de oväntade tillfällena och låt de vara lite orimliga. Det kommer betala sig många gånger om.
Det behöver varken vara svårt eller extravagant. Sätt dig några minuter idag med ett tomt excelblad och börja mata in de kontaktytor där kunden möter ditt varumärke, från kundresans start till slut. Det kommer ge dig ett nytt perspektiv på din marknadsföring. Ett perspektiv som börjar inifrån. Ta sedan tag i yta efter yta och se till att du levererar en sammankopplad story och upplevelse.
Känner du det? Du har Momentum.