Joni Lindgren, Growth Director på Rebel and Bird, har hjälpt flera stora företag med deras digitala tillväxt. Här ger hon dig tre konkreta experiment att börja med.

Förnya dig själv eller dö. Om ditt företag fortfarande finns kvar om tio, eller ens fem år, hänger på hur förändringsbenäget det är. Du har inte tid att sitta i ett enda planeringsmöte till. Du måste lägga din tid på att skapa en organisation som leder sin egen innovation. Annars är ju risken att du blir ett offer för andras innovation. 

Den enda frågan du som ledare måste besvara är “hur skapar jag förutsättningar för experiment?” Innovationens bränsle är experiment. Förmågan att snabbt kunna testa hypoteser, och förhålla sig till resultaten utan inblandning av känslor. De snabbast växande företagen vet det här. Kolla på Amazon, de har experiment som en uttalad strategi för tillväxt. Varför har inte ni det? 

Our success at Amazon is a function of how many experiments we do per year, per month, per week, per day. 

Det enklaste sättet att bygga upp det här arbetssättet är att bara börja. För att knuffa dig i rätt riktning ger vi dig tre ganska enkla experimentidéer som vi ofta ser har impact hos våra kunder. I lönsamhet, men kanske framförallt i förståelse för kraften som bor i experiment och att basera förändringar på vad vi vet funkar. Inte vad vi trodde skulle funka. 

1. Minska laddtider 

Har du koll på hur lång tid de viktigaste sidorna på din webbplats tar att ladda? 53% av besökarna lämnar din webbplats om den tar mer än tre sekunder att ladda. En fördröjning på en sekund i laddtid på sidan kan resultera i en minskning av konverteringar med hela sju procent. 

Exempel från verkligheten: Walmart fick en procents konverteringsökning för varje 100 millisekund som sidan laddade snabbare. Det motsvarar mycket pengar på kontot. Och kolla på BBC som tappade tio procent av sina användare för varje extra sekund det tog för deras webbplats att ladda. Dyrt. 

Testa Lighthouse, ett verktyg från Google som ger rekommendationer på saker att fixa. Till exempel om du har för tunga bilder eller kan ladda olika delar av en sida på ett smartare sätt. Följ konverteringskurvan i Google Analytics allt eftersom laddtiderna förbättras, du bör se att det har effekt. 

2. Förbättra checkouten 

Det finns alltid någon del i din checkout som kan optimeras. Hitta den! Har du inte en checkout så har du kanske ett viktigt formulär. Samma sak där. 

Ta tag i din analytiker och gör funnelanalys eller användartest. Det ger ledtrådar om var i kundresan det finns problem. När ni hittat lösningar bygger ni ett A/B-test och jämför det gamla med den nya lösning för att se om er hypotes gav en effekt på konverteringsgraden. Hade ni fel har ni lärt er mer om kundresan och kan A/B-testa ännu en lösning. 

* Funnelanalys är att förstå var i ett flöde kunder droppar av och varför. 

3. Vässa onboardingen 

Vilken upplevelse får dina kunder direkt efter sitt första köp? De första dagarna? Första veckan? 

Den här lilla, men extremt viktiga delen av den digitala kundresan hamnar förvånande ofta mellan stolarna i organisationen. Låt den inte bli liggande där för den har direkt effekt på om en kund rekommenderar sitt köp till en vän och kommer tillbaka för att handla fler gånger. Vi kallar den för onboarding. Hur du får din nya kund att tycka om köpupplevelsen så mycket att hen blir en ambassadör. Upplevelsen ska vara wow, för ingen har någonsin sagt till en vän; “vet du jag köpte en sak på nätet idag, det var en medioker upplevlese”. 

När blev du senast kund hos dig själv? Gör ett köp eller signa upp för att bli kund i din egen digitala närvaro. Det brukar göra lite ont. Det är en bra grej. 

Kom ihåg: det är team work 

Du kommer behöva stöd, och det är bra. För innovation kommer inte från en ensam hjälte, det kommer från samarbete. Räkna med att du behöver någon som kan digital kommunikation, någon som kan koda och någon som kan data.